كتاب «امواج پستمدرن» نوشته علیرضا سمیعآذر توسط نشر نظر منتشر و راهی بازار نشر شد.
كتاب «امواج پستمدرن» نوشته علیرضا سمیعآذر بهتازگی توسط نشر نظر منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینكتاب سومین جلد از مجموعه «تاریخ هنر معاصر جهان» است كه توسط اینناشر چاپ میشود.
پستمدرنیسم به تعبیری كه در اینكتاب آمده، دربرگیرنده جریانهای پراكندهای است كه به منظور رهایی از محدودیتهای هنر مدرنیستی پدیدار شدند. اینجریانها اغلب بر ظرفیتهای معناشناختی اثر هنری متمركز شده و تعامل روشنفكرانهتر با مخاطب و دوری از تاثیرگذاریهای احساسی و روانی را درپیش گرفتند.
در سالهای اولیه به چالش كشیدن پارادایم مدرنیسم در اشكال بسیار متنوعی ظاهر شد، اما بعدها با فراگیری رویكردهای مشابه در امریكا، اروپا و حتی آسیا مشخص شد كه هنر پاپ بیش از هر جریان دیگری در قامت موج اصلی و محوری هنر پستمدرن ظاهر شده است. اگرچه ظهور هنر پاپ در آمریكا رقم خورد، اما حالا میتوان جلوههای مختلفی از آن را در دیگر نقاط جهان نیز مشاهده كرد.
پستمدرنیسم فاقد بیانیه روشن و مبانی نظری قابل تحلیل است و بهجای یك موج مشخص قابل شناسایی، امواجی متنوع با رویكردهای گوناگون را دربرمیگیرد. اینامواج تاحدی نتیجه توسعه فرهنگ شهری و زیباییشناسی همگانی هستند و درعین حال تحت تاثیر ترواشات عرصههای دیگری چون مد، رسانه، تبلیغات و تكنولوژی بر فرآیندهای هنری.
در جلد اول تاریخ هنر معاصر جهان، نخستین چالشها در برابر هنر مدرنیستی و ظهور آوانگارد جدید تشریح شد. در جلد دوم دو جریان محوری هنر معاصر؛ هنر مفهومی و هنر مینیمالیستی، تبیین و الگووارههای نوین در آفرینش هنری معرفی شدند.
كتاب حاضر، خط سوم هنر معاصر را مورد بحث قرار میدهد كه بیش از دو جریان پیشین گستره جهانی پیدا كرده و مترادف با پستمدرنیسم شناخته میشود. فصول مختلف كتاب برآنند تا تصویری اجمالی از طوفان ایدهها و رویكردها ناشی از انفجار پستمدرنیستی در صحنه جهانی هنر را با تحلیل مشهورترین نمونهها ارائه كنند. از مهمترین هنرمندانی كه آثارشان در فصول مختلف اینكتاب به تفصیل بررسی و نقد شدهاند، میتوان به روی لیكتناستاین، اندی وارهول، كلاس اولدنبرگ، دیوید هاكنی، گرهارد ریشتر، سیگمار پولكه، كریستو، دیمن هرست و آی ویوی اشاره كرد.
اینكتاب با 280 صفحه منتشر شده است.
منبع: مهر