تدارك رادیو برای ایام محرم با 239 عنوان برنامه

معاون صدای رسانه ملی خبر داد كه شبكه‌های رادیویی امسال با توجه به شرایط خاص كشور و شیوع ویروس كرونا با حدود 239 عنوان برنامه برای ایام محرم فعالیت می كنند.

1399/06/02
|
09:35

به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی در نشست تشریح برنامه‌های محرمی رادیو كه امروز اول شهریور برگزار شد، گفت: محرم امسال تفاوت‌هایی را با سال‌های گذشته دارد و طبیعتاً محور فعالیت‌های شانزده گانه رادیو نیز تغییراتی را داشته و دارد.

وی اضافه كرد: برنامه‌های خوبی با تعامل جامعه سلامت و مداحان تولید شده كه منعكس خواهند شد تا تقدیری هرچند كوچك از جامعه پزشكی باشد. مسجد نیز موضوعی است كه در یك سال گذشته در كارگروه معاونت صدا به آن پرداختیم و برنامه‌های مختلفی در شبكه‌های رادیویی در خصوص اهمیت آن پخش شد.

معاون صدا با اشاره به آغاز به كار رادیو محرم برای چهارمین سال متوالی با پیام حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی روی موج 95.5 گفت: رادیو محرم با شعار «حسینیه ای به وسعت دل‌ها» به بازخوانی پیام‌ها، درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی، مهندسی الگوی صحیح عزاداری با رویكرد شور، شعور، حماسه و معرفت، ترویج مقتل خوانی و روضه خوانی مستند از منابع متقن و معتبر شیعی، تقویت و ترویج اشعار، مداحی‌ها، مراثی و روضه خوانی‌های فاخر و متقن می‌پردازد.

وی تاكید كرد: نگاه ما در رادیو محرم این است كه در حوزه مقتل‌خوانی، داده‌های معرفت‌بخش درباره زندگی امام حسین (ع) را دنبال كنیم تا به‌عنوان یك رادیوی مرجع در این زمینه شناخته شویم. همچنین برنامه حسینیه، شور شیدایی، بخش اخبار كوتاه محرم در ساعت‌های 12 و 18، طراحی بسته‌های سه دقیقه‌ای سوگواره، بصیرت و دیگر برنامه‌ها، تدارك دیده شده تا با آرامش از این مقطع عبور كنیم.

معاون صدای رسانه ملی تحریف وقایع عاشورا را تلاش جریانات ضد دینی دانست و گفت: همواره تلاش شده تحریف در وقایع عاشورا صورت گیرد و گاهی این قرائت‌های ناصواب در مداحی‌ها نیز وارد شده، اما ما در رادیو محرم به‌دنبال مرجع شدن هستیم تا نقشمان را به‌درستی انجام دهیم.

شاه آبادی ادامه داد: تعدد مراسمات حسینی با جمعیت كمتر، اولویت كشور و ستاد كرونا است؛ ستاد كرونا به‌دنبال تعطیلی مراسم محرم نیست. جذابیت برنامه‌های رادیویی دو سویه است كه بخشی از آن مربوط به كسانی است كه امكان حضور در برنامه‌ها را ندارند و بخش دیگر پوشش برنامه‌های هیئت است.

معاون صدای رسانه ملی اظهار كرد: ما از فرصت این ماه برای گسترش و تبلیغ پویش «همدلی»، مواسات وكمك مومنانه استفاده می‌كنیم و تلاش می‌كنیم از ساختارهای گوناگون برای انتقال پیام عاشورا بهره بگیریم. همچنین در كنار برنامه‌های گفتگو و گفتار محور از ظرفیت بسته‌های نمایشی و سریالی بهره می‌بریم. برنامه‌های تعزیه محور، برنامه «چهارده مجلس»، «خیمه‌گاه خورشید» در رادیو ایران اجرا خواهند شد و برنامه «پرده عشاق» در رادیوفرهنگ در 12 مجلس توسط مرشدهای مطرح اجرا خواهد شد.

وی افزود: شبكه‌های رادیویی امسال با توجه به شرایط خاص كشور و شیوع ویروس كرونا با رویكرد هر خانه یك حسینیه با 239 عنوان و 3213 قسمت برنامه به مدت 5886 ساعت و 50 دقیقه به استقبال «ماه محرم» می‌روند و مردم می‌توانند در منازل خود شنونده یك بسته كاملاً هیأتی شامل سخنرانی، مداحی و عزاداری متناسب با این فضا از رادیو باشند.

شاه آبادی در پایان عنوان كرد: 12 عنوان برنامه نمایشی در 25 قسمت از تولیدات اداره كل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در شبكه‌های مختلف پخش می‌شود، مانند نمایش «قصه واقعه» به سفارش رادیو معارف در 28 قسمت 30 دقیقه‌ای داستان واقعه كربلا را از زبان یكی از اشخاص حاضر در صحرای كربلا بیان می‌كند و سریال «سریر» در 28 قسمت 15 دقیقه‌ای به سفارش رادیو جوان تولید شده است كه به انتخاب اشعار برای گروه‌های مداح جوان می‌پردازد

دسترسی سریع