كتاب «حرفی به قدر كفایت (الگوی ارتباطات كلامی در نهجالبلاغه)» نوشته حمید شكری اویلق و سید بشیر حسینی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.
كتاب «حرفی به قدر كفایت (الگوی ارتباطات كلامی در نهجالبلاغه)» نوشته حمید شكری اویلق و سید بشیر حسینی بهتازگی و همزمان با عید غدیر خم، توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.
در ایناثر تلاش شده تقریبا تمامی نقطهنظرات حضرت علی (ع) درباره پدیده ارتباط كلامی و نیز شیوههای ارتباط كلامی ایشان بر اساس تحلیل محتوای كیفی، جمع آوری و تحلیل شود. به ادعای نویسندگان اثر میتوان گفت اینكتاب اولین اثری است كه علوم ارتباطات را به نهج البلاغه پیوند میزند و از دل آن، سعی در ارائه مدلی بهعنوان پدیده ارتباط كلامی دارد.
این كتاب شامل سه فصل كلی و مرتبط است كه عناوینشان بهترتیب عبارت است از: «تحلیل و پردازش مضامین مرتبط با ارتباطات كلامی نهجالبلاغه»، «مفاهیم، تعاریف و دیدگاههای نظری» و «استنباط و تدوین مدلی برای ارتباطات كلامی».
در فصل اول تمام اطلاعات، دادهها و واحدهای معنایی مورد نظر و مطلوب همراه با تحلیل مضمونی نسبتا ساده و خلاصه استخراج، جمع بندی، كدگذاری و دستهبندی شدهاند.
در فصل دوم هم مفاهیم، تعاریف، دیدگاهها و نظریات مرتبط با موضوع ارتباط، ارتباط كلامی، مدلهای ارتباطی، كه حاصل تفكر اندیشمندان شهیر بودهاند ارائه شدهاند تا درباره ادبیات نظری موجود و دیدگاههای مختلف در حیطه موضوع و یافتههای كتاب آگاهی و شناخت بهتر و كاملتری پیدا شود. در واقع در فصل اول، نگاه، نگرش و تعریف حضرت امیر (ع) از موضوع كتاب ارائه و در فصل دوم بر اینموضوع تمركز شده كه اندیشمندان و عالمان متخصص در اینزمینه چه نظر و تعاریفی دارند.
سومین فصل كتاب «حرفی به قدر كفایت» هم با تكیه بر مطالب دو فصل پیشین، عصاره یافتهها و جمعبندی بحث ارتباط كلامی در قالب مدل استنباطی و اكتشافی است.
در قسمتی از اینكتاب میخوانیم:
در بخش دلالتهای گفتاری اشاره شد كه موضوعیت اخلاق در كنار مضمون ارتباطی درخصوص شیوههای ارتباطی هم صادق و قابل طرح است؛ چراكه خود تكنیك ارتباطی یا همان نحوه ارائه پیام، بخشی از پیام ارتباطگر خواهد بود و عملا پیامساز است. درنتیجه شیوه و تكنیك، یكجزء خنثی و بیاثر قلمداد نمیشود.
وقتی فرد جوانی به یك كهنسال همانگونه ارتباط برقرار میكند كه به اعضای خانواده خود؛ ما این شكل از ارتباط و پیام را از منظر اخلاق نادرست تعبیر میكنیم. اما در اینجا نقطه نقد ما و نقطه اتهام ما، مضمون ارتباط كه همان كلمه و نماد قراردادی نیست؛ بلكه نقد ما متوجه شیوه ارتباط فرد و نحوه پیام اوست. چراكه نحوه ارائه و تكنیك ارتباطی در تعامل با مضمون خود پیامساز میشود و معانی متفاوت را تداعی میكند.
نكته استنتاجی آخر از بخش دلالتهای عملی این است كه هركسی شیوه ارتباطی مخصوص به خود را دارد و این شیوه ارتباطی منحصربهفرد مرهون عوامل بسیاری است كه به یك بخش از آنها ذیل مقوله عوامل تاثیرگذار اشاره شد. در حالت كلی شیوه ارتباطی هر فردی متاثر از چهار عامل كلی شخصیت خود منبع، مخاطب، پیام و محیط ارتباطی است.
اینكتاب با 292 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 50 هزار تومان منتشر شده است.
منبع: مهر