كتاب «دین، رسانه و كرونا» نوشته حسن بشیر به تازگی منتشر و روانه بازار نشر شد.
مجموعه مقالات «دین، رسانه و كرونا» به كوشش دكتر حسن بشیر عضو هیات علمی دانشكده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد.
این كتاب مجموعه مقالات اساتید در حوزه های مختلف رسانه و دین بوده و دارای فهرستی با عناوین كرونا و تعلیق مناسك دینی، دین و رسانه؛ سیاستهای تبلیغ رسانهای دین با تمركز بر موضوع كرونا، دین و رسانهای یا رسانه دینی؛ راهكارهای رسانهای مقابله با چالشهای كرونا در قبال معنویت و مناسك دینی، كرونا، عصر رسانهای و نومفهومپردازی در مؤلفههای معنویت دینی، كرونا و صداوسیما، آگاهیبخشی و رفع شبهات دینی؛ مختصات احتمالی مدل رسانهای در پساكرونا، بررسی پدیده تلویزیونی شدن مناسك دینی در دوره شیوع بیماری كرونا، بایستههای مواجهه تلویزیون با آیینهای پساكرونا، رسانه از اعتنا تا اعتماد؛ فرازوفرود كرونای ایرانی از دریچه دادهها و نظرسنجیها، بحران كرونا و علمای اهلسنت؛ مطالعه سایت اتحادیه جهانی علمای مسلمان، بایستههای اخلاقی در مواجهه با اخبار بحرانساز در شرایط كرونا، اصول هنجاری پوشش اخبار در شرایط بحران در رسانهها با تأكید بر فضای مجازی، كرونا و تولید محتوای دینی در فضای مجازی؛ بررسی تجربه مركز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحلیل محتوای بازنمایی دین در پوشش اخبار كرونایی رسانهها است.
در مقدمه این كتاب آمده است: ویروس كرونا جهان را تغییر داده است. فرهنگ، سبك زندگی ارتباطات و همچنین نحوه اجرای احكام و مناسك دینی نیز با آن تغییرات اساسی یافتند. علمای دینی دیدگاه ها، تصمیم ها و دستورات خاصی متناسب با وضعیت موجود صادر كرده و رسانهها در این باره بیشترین فعالیت را در بازنمایی نظرها سیاستها برنامهها تصمیمها و فتواهای مختلف داشتند. آنچه در این میان اهمیت دارد رابطه دین رسانه و كرونا یعنی چگونگی تعامل، برخورد و بازنمایی مفاهیم یادشده در مقطع پیدایش و شروع این ویروس جهان گیر است.
كتاب «دین، رسانه و كرونا» به همت اداره كل پژوهشهای اسلامی سازمان صدا و سیما و به اهتمام دكتر حسن بشیر منتشر شده است.
به نقل از خبرگزاری مهر/