«جلوههای معشوق در شعر معاصر تاجیك» نوشته مرجان علی اكبرزاده توسط نشر بایا منتشر شد.
«جلوههای معشوق در شعر معاصر تاجیك» نوشته مرجان علی اكبرزاده با شمارگان هزار نسخه، 329 صفحه و بهای 60 هزار تومان توسط نشر بایا منتشر شد. علی اكبر زاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوای ورامین است.
نویسنده در این كتاب به مقوله معشوق در شعر معاصر تاجیك (از 1917 تا امروز) و جلوهگریهای او در گذر زمان، نگاهی نوین انداخته است. در بحبوحه شعر شوروی تاجیك، تا قبل از مرگ استالین و آغاز دوره خُروشچف (1953) علاوه بر مصادیق سنتی مانند معشوق به عنوان زنِ زیباروی، مصادیق جدیدی از جمله؛ زنِ همسوی با سیاست و اجتماع، وطن یكپارچه سوسیالیستی، برخی شخصیتهای سیاسی و اجتماعی، برخی آرمانها و مادر (مادر- مادر خدا) چونان معشوقی توسط شاعر ستایش میشود.
پس از دوره ادبیات شوروی تاجیك، بهویژه از سال 1953 با مرگ استالین و قدرت یافتن خُورشچف (دوره ایجاد آزادیهای نسبی) و سرانجام با استقلال تاجیكستان در 1991، معشوق شاعر، تا حدی از آرمانهای سوسیالیستی فاصله میگیرد. گاهی به جهت فضای پر تنش سیاسی- اجتماعی آن روزگار، با برخی انتقادهای اجتماعی همسو میشود و گاه در مفاهیم جدیدی رخ مینماید؛ زن عجین با زندگی روزمره شاعر (شخصیتی رئالیستی و مدرن)، وطن در مفهوم تاجیكستان، مادر (با كمرنگ شدن مفهوم مادرخدایی) و بسیاری از مفاهیم ممنوع در روزگارِ تسلط سوسیالیسم، چونان؛ سمرقند و بخارا (بخشهای بهناحق جدا شده از پیكره تاجیكستان)، دلاوران راه آزادی، ایران (سرزمین نیاكان)، زبان فارسی، مفاهیم مذهبی و عرفانی.
منبع: مهر