مجموعهای از بیانات حضرت آیتالله خامنهای دربارهی سبك زندگی دخت گرامی پیامبر اسلام را در پنج سرفصلِ «رابطه با خدا؛ مدافع ولایت؛ همسر امیرالمؤمنین علیهالسلام؛ امابیها و الگوی زن مسلمان ایرانی»
حضرت زهرا سلامالله علیها در نقش بندگی خدا
* درس زندگی حضرت زهرا برای ما
عزیزان من، جوانان عزیز! امروز در دوران جمهوری اسلامی این فرصت برای آحاد جامعه هست كه درست حركت كنند، درست زندگی كنند، مؤمنانه زندگی كنند، با عفّت زندگی كنند. درس زندگی صدّیقهی طاهره، فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) این است برای ما: تلاش، اجتهاد، كوشش، پاك زندگی كردن؛ همچنانكه آن بزرگوار یكپارچه معنویّت و نور و صفا بود: الطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ التَّقیَّةِ النَّقیَّةِ [الرَّضیَّة] الزَّكیَة؛ پاكی و آراستگی و تقوا و نورانیّت آن بزرگوار، همان چیزی است كه در طول تاریخ تشیّع بر معارف ما سایهافكن بوده است.
بیانات در دیدار جمعی از مداحان اهل بیت علیهمالسلام 1393/01/31
* اساس زندگی مؤمنانه صداقت در بندگی است
میخواهم عرض كنم كه ارزش فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) به عبودیت و بندگی خداست. اگر بندگی خدا در فاطمهی زهرا(سلاماللَّهعلیها) نبود، او صدیقهی كبری نبود. صدّیق یعنی چه؟ صدّیق كسی است كه آنچه را میاندیشد و میگوید، صادقانه در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است؛ میشود صدّیق؛ «اولئك مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین». «صدّیقین» پشت سر «نبیین»اند.
این بزرگوار صدیقه كبری است؛ یعنی برترین زن صدیق. این صدیق بودن به بندگی خداست. اگر بندگی خدا نمیكرد، صدّیقهی كبری نمیشد. اساس، بندگی خداست.
برادران و خواهران عزیز! من و شما باید دنبال عبودیت خدا باشیم. تمجید از فاطمهی زهرا نتیجهاش باید این باشد.
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1384/05/05
* حضرت زهرا سلاماللهعلیها اسوه عبادت و حقطلبی
ما باید راه فاطمهی زهرا (سلاماللَّهعلیها) را برویم. ما هم باید گذشت كنیم، ایثار كنیم، اطاعت خدا كنیم، عبادت كنیم. مگر نمیگوییم كه «حتّی تورّم قدماها« اینقدر در محراب عبادت خدا ایستاد! ما هم باید در محراب عبادت بایستیم. ما هم باید ذكر خدا بگوییم. ما هم باید محبت الهی را در دلمان روزبهروز زیاد كنیم. مگر نمیگوییم كه با حال ناتوانی به مسجد رفت، تا حقی را احقاق كند؟ ما هم باید در همهی حالات تلاش كنیم، تا حق را احقاق كنیم. ما هم باید از كسی نترسیم. مگر نمیگوییم كه یكتنه در مقابل جامعهی بزرگ زمان خود ایستاد؟
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1370/10/05
* ایثار و از خودگذشتگی در زندگی
مگر نمیگوییم كه آن بزرگوار كاری كرد كه سورهی دهر دربارهی او و شوهر و فرزندانش نازل شد؟ ایثار نسبت به فقرا و كمك به محرومان، به قیمت گرسنگی كشیدن خود؛ «و یؤثرون علی انفسهم ولو كان بهم خصاصه»(حشر: 9) ما هم باید همین كارها را بكنیم.
این نمیشود كه ما دم از محبت فاطمهی زهرا(سلاماللهعلیها) بزنیم، در حالی كه آن بزرگوار برای خاطر گرسنگان، نان را از گلوی خود و عزیزانش - مثل حسن و حسین(علیهماالسّلام) و پدر بزرگوارشان(علیهالسّلام) - برید و به آن فقیر داد؛ نه یك روز، نه دو روز؛ سه روز!
ما میگوییم پیرو چنین كسی هستیم؛ ولی ما نه فقط نان را از گلوی خود نمیبُریم كه به فقرا بدهیم، اگر بتوانیم، نان را از گلوی فقرا هم میبُریم! این روایاتی كه در باب علامات شیعه هست، ناظر به همین است؛ یعنی شیعه بایستی آنطوری عمل كند. ما باید زندگی آنها را در زندگی خود - ولو به صورت ضعیف - نمایش بدهیم.
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1370/10/05
* ایستادگی و موقعشناسی در سن جوانی
در قضیهی حضرت صدّیقهی طاهره سلاماللهعلیها، نكات خیلی مهمّی وجود دارد؛ لیكن یك نكته كه با وضع شما جوانان مؤمن و انقلابی تطبیق میكند، این است كه همهی این افتخارات و كارهای بزرگ و مقامات عالیِ معنوی و دستنیافتنیِ آن انسان والا و آن زنِ بینظیر تاریخ بشر و سیّدهی زنان عالم، و ضمناً همهی آن صبرها و ایستادگیها و موقعشناسیها و كلمات پرباری كه در این زمانها از ایشان صادر شده است - همهی این حوادث بزرگ - در دوران كوتاه جوانی این بزرگوار اتّفاق افتاده است. یك وقت این قضیه را به عنوان یك موضوع مرثیهسرایی مطرح میكنیم و میگوییم كه این بزرگوار سنّ كمی داشتند یا جوان بودند، كه این، موضوعِ مصیبتخوانی و مرثیهسرایی میشود. یك وقت این را به عنوان یك امر قابل تدبّر و حاوی درسها میدانیم و با این چشم نگاه میكنیم؛ آن وقت اهمیت ویژهای پیدا میكند.
بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه 1376/06/26
* شبیهترین شخص به رسول خدا
دربارهی فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها، هرچه بگوییم، كم گفتهایم و حقیقتاً نمیدانیم كه چه باید بگوییم و چه باید بیندیشیم. به قدری ابعاد وجود این انسیّهی حوراء، این روح مجرّد و این خلاصهی نبوّت و ولایت برای ما پهناور و بیپایان و درك ناشدنی است كه حقیقتاً متحیّر میمانیم. اگر به كتابهایی كه دربارهی فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها بهوسیلهی محدّثین اهل سنّت نوشته شده است، نگاه كنید، روایات بسیاری را میبینید كه از زبان پیغمبر صلّیاللَّهعلیهوآلهوسلّم در ستایش صدّیقهی طاهره علیهاسلام صادر شده است و یا رفتار پیغمبر با آن بزرگوار را نقل میكنند. این حدیث معروف از عایشه است كه گفت: «والله ما رأیت فی سمته و هدیه اشبه برسولالله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم من فاطمة»؛ هیچ كس را از لحاظ هیأت، چهره، سیما، درخشندگی و حركات و رفتار، شبیهتر از فاطمه به پیغمبر اكرم ندیدم.»
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1373/09/03
* اول دیگران بعد خودمان!
امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام میگوید: شبی - شب جمعهای - مادرم به عبادت ایستاد و تا صبح عبادت كرد. «حتی انفجرت عمود الصبح». تا وقتی كه طلوع فجر شد. مادر من از سر شب تا صبح مشغول عبادت بود و دعا و تضرع كرد. امام حسن، علیهالصّلاةوالسّلام، میگوید - طبق روایت - شنیدم كه دائم مؤمنین و مؤمنات را دعا كرد؛ مردم را دعا كرد؛ برای مسائل عمومی دنیای اسلام دعا كرد. صبح كه شد گفتم: «یا اماه!»؛ «مادرم!» «لم لا تدعین لنفسك كما تدعین لغیرك» «یك دعا برای خودت نكردی! یك شب تا صبح دعا، همه برای دیگران!؟» در جواب فرمود: «یا بنی، الجار ثم الدار» «اول دیگران بعد خود ما!» این، آن روحیهی والاست.
بیانات در دیدار جمعی از زنان 1371/09/25
* دفاع عالمانه از ولایت
ایشان در محیط علم هم یك دانشمند والاست. آن خطبهای كه فاطمهی زهرا سلام الله علیها در مسجد مدینه، بعد از رحلت پیغمبر ایراد كرده است، خطبهای است كه به گفتهی علامهی مجلسی، «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند كلمات و عبارات آن را معنا كنند!» اینقدر پرمغز است! از لحاظ زیبایی هنری، مثل زیباترین و بلندترین كلمات نهجالبلاغه است. فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها میرود در مسجد مدینه، در مقابل مردم میایستد و ارتجالاً حرف میزند! شاید یك ساعت، با بهترین و زیباترین عبارات و زبدهترین و گزیدهترین معانی صحبت كرده است.
بیانات در دیدار جمعی از زنان 1371/09/25
* مهریه و جهیزیه ساده
در دوران پس از هجرت، در آغاز سنین تكلیف، وقتی فاطمهی زهرا سلام اللَّه علیها، با علیبنابیطالب علیهالصّلاةوالسّلام، ازدواج میكند، آن مهریه و آن جهیزیهی اوست؛ كه همه شاید میدانید كه با چه سادگی و وضع فقیرانهای، دختر اول شخص دنیای اسلام، ازدواج خود را برگزار میكند. زندگی فاطمهی زهرا سلاماللَّهعلیها از همهی ابعاد، زندگیای همراه با كار و تلاش و تكامل و تعالی روحی یك انسان است.
بیانات در دیدار جمعی از زنان 1371/09/25
ما باید شایستگی خود را ثابت كنیم. مگر نمیگوییم كه جهیزیهی آن بزرگوار چیزهایی بود كه انسان با شنیدن آنها اشكش جاری میشود؟ مگر نمیگوییم كه این زن والامقام، برای دنیا و زیور دنیا هیچ ارزشی قائل نبود؟ مگر میشود كه روزبهروز تشریفات و تجملگرایی و زر و زیور و چیزهای پوچ زندگی را بیشتر كنیم و مهریهی دخترانمان را زیادتر نماییم؟!
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1370/10/05
* الگوی تعامل زن و شوهر
مگر هر كسی میتواند همسر امیرالمؤمنین باشد؟ عظمت علی آنگونه است كه كوههای عظیم را در مقابل خود آب میكند. نَفْس همسری امیرالمؤمنین، یك نشانهی بزرگ عظمت است؛ لیكن شما ببینید تعامل این زن و شوهر چگونه است و دو بزرگِ خارج از ابعاد ذهن انسان، چگونه با هم حرف میزنند؛ چگونه زندگی میكنند؛ چگونه این زندگیِ الگو و نمونهی تاریخ را اداره میكنند و چگونه هركدام نقشی به عهده میگیرند!
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1377/07/19
* همسر رزمندهای كه دائما در جبهه است ...
یك وقت انسان فكر میكند كه شوهرداری، یعنی انسان در آشپزخانه غذا را بپزد، اتاق را تر و تمیز و پتو را پهن كند و مثل قدیمیها تشكچه بگذارد كه آقا از اداره یا از دكان بیاید! شوهرداری كه فقط این نیست. شما ببینید شوهرداری فاطمهی زهرا سلاماللَّهعلیها چگونه بود. در طول ده سالی كه پیامبر در مدینه حضور داشت، حدود نُه سالش حضرت زهرا و حضرت امیرالمؤمنین علیهماالسّلام با همدیگر زن و شوهر بودند. در این نُه سال، جنگهای كوچك و بزرگی ذكر كردهاند - حدود شصت جنگ اتّفاق افتاده - كه در اغلب آنها هم امیرالمؤمنین علیهالسّلام بوده است. حالا شما ببینید، او خانمی است كه در خانه نشسته و شوهرش مرتّب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ میماند - این قدر جبهه وابستهی به اوست - از لحاظ زندگی هم وضع روبهراهی ندارند؛ همان چیزهایی كه شنیدهایم... حقیقتاً زندگی فقیرانهی محض داشتند؛ در حالی كه دختر رهبری هم هست، دختر پیامبر هم هست، یك نوع احساس مسؤولیت هم میكند.
ببینید انسان چقدر روحیه قوی میخواهد داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز كند؛ دل او را از وسوسه اهل و عیال و گرفتاریهای زندگی خالی كند؛ به او دلگرمی دهد؛ بچهها را به آن خوبی كه او تربیت كرده، تربیت كند. حالا شما بگویید امام حسن و امام حسین علیهما السّلام، امام بودند و طینت امامت داشتند؛ زینب علیهاسلام كه امام نبود. فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها او را در همین مدت نُه سال تربیت كرده بود. بعد از پیامبر هم كه ایشان مدّت زیادی زنده نماند.
بیانات در دیدار جمعی از جوانان 1377/02/07
* زنی كه شوهرش حتی یكبار از او نرنجید ...
جهاد آن بزرگوار در میدانهای مختلف، یك جهاد نمونه است. در دفاع از اسلام؛ در دفاع از امامت و ولایت؛ در حمایت از پیغمبر؛ در نگهداری بزرگترین سردار اسلام، یعنی امیرالمؤمنین كه شوهر او بود.
امیرالمؤمنین دربارهی فاطمهی زهرا سلام اللَّه علیها فرمود: «ما اغضبنی و لا خرج من امری.» یكبار این زن در طول دوران زناشویی، مرا به خشم نیاورد و یكبار از دستور من سرپیچی نكرد. فاطمهی زهرا سلام اللَّه علیها با آن عظمت و جلالت، در محیط خانه، یك همسر و یك زن است؛ آنگونه كه اسلام میگوید.
بیانات در دیدار جمعی از زنان 1371/09/25
* ازدواج در جامعه ما باید مثل ازدواج فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) باشد
ازدواجها در دوران انقلاب و به بركت آن آسان شد؛ چون تشریفات و سختگیریها كم شد. نگذارید دوباره به خانهی اول برگردیم. پدران و مادران، نسبت به مقدّمات غیر لازمِ ازدواج سختگیری نكنند؛ جوانان كه سختگیرییی ندارند. بگذارند ازدواج اسلامی انجام بگیرد. بگذارند ازدواج برای دختر مسلمان و زن جوانی كه در محیط اسلامی است، مثل ازدواج فاطمهی زهرا (س) باشد؛ ازدواجی با پیوند عشقی معنوی و الهی و جوششی بینظیر میان زن و مرد مؤمن و مسلمان و همكاری و همسری به معنای واقعی بین دو عنصر الهی و شریف، اما بیگانه از همهی تشریفات و زروزیورهای پوچ و بیمحتوای ظاهری. این است ازدواج درست زن مسلمان و تربیت فرزند و ادارهی محیط خانه و البته اندیشیدن و پرداختن به همه چیز جامعه و دین و دانش و فعالیت اجتماعی و سیاسی. اسلام، این است.
بیانات در دیدار با جمع كثیری از بانوان 1368/10/26
* خدمت به پدر راهی برای كمال انسانی
مسائل معنوی تا حدود زیادی به فضایل عملی ارتباط پیدا میكند. یعنی به آنچه كه از تلاش فاطمهی زهرا سلاماللَّهعلیها ناشی میشود. مفت نمیدهند و بدون دلیل نمیبخشند. عمل انسان - در حد بالایی - در احراز فضایل و مناقب تأثیر میكند. دختری كه در كورهی گداختهی مبارزات سخت پیغمبر در مكه متولد شد و در شعب ابیطالب یار و غمگسار پدر بود.این دختر مثل یك فرشتهی نجات برای پیغمبر؛ مثل مادری برای پدر خود؛ مثل پرستار بزرگی برای آن انسان بزرگ، مشكلات را تحمل كرد. غمگسار پیغمبر شد، بارها را بر دوش گرفت، عبادت خدا را كرد، ایمان خود را تقویت كرد، خودسازی كرد و راه معرفت و نور الهی را به قلب خود باز كرد. اینهاست آن ویژگیهایی كه آدمی را به كمال میرساند.
بیانات در دیدار جمعی از زنان 1371/09/25
* تسلیبخش پیغمبر
شما ببینیدحضرت[فاطمه(سلاماللهعلیها)] چگونه زندگی كرده است! تا قبل از ازدواج كه دختركی بود، با آن پدرِ به این عظمت كاری كرد كه كنیهاش را امّابیها - مادرِ پدر – گذاشتند. در آن زمان، پیامبر رحمت و نور، پدیدآورندهی دنیای نو و رهبر و فرماندهی عظیم آن انقلاب جهانی - انقلابی كه باید تا ابد بماند - در حال برافراشتن پرچم اسلام بود. بیخود كه نمیگویند امّابیها! نامیدن آن حضرت به این كنیه، به دلیل خدمت و كار و مجاهدت و تلاش اوست. آن حضرت چه در دوران مكّه، چه در دوران شعبابیطالب - با آنهمه سختیهاكه داشت - و چه آن هنگام كه مادرش خدیجه از دنیا رفت و پیغمبر را تنها گذاشت، در كنار و غمخوارِ پدر بود. دلِ پیغمبر در مدّت كوتاهی با دو حادثهی وفات خدیجه و وفات ابیطالب شكست. به فاصلهی كمی این دو شخصیّت از دست پیغمبر رفتند و پیغمبر احساس تنهایی كرد. فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها در آن روزها قدبرافراشت و با دستهای كوچك خود غبار محنت را از چهرهی پیغمبر زدود. امّابیها؛ تسلّیبخش پیغمبر. این كُنیت از آن ایام نشأت گرفت.
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1373/09/03
* تربیت فرزندانی كه الگوی بشریتند
زندگی فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها از همهی ابعاد، زندگیای همراه با كار و تلاش و تكامل و تعالی روحی یك انسان است. شوهر جوان او دائماً در جبهه و میدانهای جنگ است؛ اما در عین مشكلات محیط و زندگی، فاطمهی زهرا سلامالله علیها، مثل كانونی برای مراجعات مردم و مسلمانان است. او دختر كارگشای پیغمبر است و در این شرایط، زندگی را با كمال سرافرازی به پیش میبرد: فرزندانی تربیت میكند مثل حسن و حسین و زینب؛ شوهری را نگهداری میكند مثل علی و رضایت پدری را جلب میكند مثل پیغمبر! راه فتوحات و غنایم كه باز میشود، دختر پیغمبر ذرهای از لذتهای دنیا و تشریفات و تجملات و چیزهایی را كه دل دختران جوان و زنها متوجه آنهاست، به خود راه نمیدهد. عبادت فاطمهی زهرا، سلام اللَّه علیها، یك عبادت نمونه است.
بیانات در دیدار جمعی از زنان 1371/09/25
* تربیت نسل معرفت و معنویت
تطبیق سورهی كوثر با فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) یك تطبیق مصداقی درست است؛ این همه بركات بر خاندان پیغمبر، بر یكایك ائمهی هدی (علیهمالسّلام)! عالم پُر است از نغمههای دلنواز فردی و اجتماعی و دنیائی و اخروی كه از این حنجرههای پاك برخاسته؛ حسینبن علی، زینب كبری، امام حسن مجتبی، امام صادق، امام سجاد؛ هر كدام از ائمه. ببینید چه غوغائی است در عالم معرفت، در عالم معنویت، در بزرگراه هدایت از كلمات این بزرگواران و درسهای آنها و معارف آنها! این نسل فاطمهی زهراست.
بیانات در دیدار مداحان اهل بیت(ع) به مناسبت میلاد حضرت فاطمهی زهرا(س) 1386/04/14
* زنی كه اسلام میخواهد بسازد
اسلام، فاطمه - آن عنصر برجسته و ممتاز ملكوتی - را به عنوان نمونه و اسوهی زن معرفی میكند. آن، زندگی ظاهری و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوری و فداكاری و شوهرداری و مادری و همسری و مهاجرت و حضور در همهی میدانهای سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی همه جانبهی او كه مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار میكرد، این هم مقام معنوی و ركوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرّع و ذات ملكوتی و درخشندگی عنصر معنوی و همپایه و هموزن و همسنگ امیرالمؤمنین و پیامبر بودن اوست. زن، این است. الگوی زنی كه اسلام میخواهد بسازد، این است.
بیانات در دیدار با جمع كثیری از بانوان 1368/10/26
* الگویی برای فهم درست و هوشیاری در موقعیتها
فاطمهی زهرا و زینب كبری (سلاماللهعلیهما) زنان الگو و نمونهی اسلامند. زن امروز دنیا الگو میخواهد. اگر الگوی او زینب و فاطمهی زهرا باشند، كارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درك موقعیتها و انتخاب بهترین كارها؛ و لو با فداكاری و ایستادن پای همه چیز برای انجام تكلیف بزرگی كه خدا بر دوش انسانها گذاشته است، همراه باشد. زن مسلمانی كه الگویش فاطمهی زهرا یا زینب كبری (علیهماالسّلام) باشد، این است.
اگر زن به فكر تجملات و خوشگذرانیها و هوسهای زودگذر و تسلیم شدن به احساسات بیبنیاد و بیریشه باشد، نمیتواند آن راه را برود؛ باید این وابستگیها را كه مثل تار عنكبوت بر پای یك انسان رهروست، از خود دور كند، تا بتواند آن راه را برود؛ كمااینكه زن ایرانی در دوران انقلاب و در دوران جنگ همین كار را كرد، و انتظار این است كه در همهی دوران انقلاب همین كار را بكند.
بیانات در دیدار جمعی از پرستاران 1370/08/22
* الگوی زن مسلمان ایرانی
زنهای مؤمن در جامعهی ما سعی كنند قدر زن ایرانیِ مسلمان را بدانند. ارزش زن اسلامی و مسلمان را بدانید. زنی كه در اختلاط و معاشرت، با مرد قاطی نمیشود و خود را وسیلهیی برای جلب چشم مرد نمیداند و خود را بالاتر از این میداند؛ زنی كه شأنش را عزیزتر از این میشمارد كه خود را عریان كند و با صورت و موی و بدن خود، چشم روندگان را به سمت خویش جلب كند و هوس آنها را اشباع نماید؛ زنی كه خود را در دامنهی قلهیی میداند كه در اوج آن، فاطمهیزهرا(س) - بزرگترین زن تاریخ بشر - قرار دارد؛ آن زن، زن مسلمان ایرانی است. این زن باید دیگر از این بازیچههای فراهم آمدهی تمدن غربی و روشهای توطئهآمیز آن، رو بگرداند و به آن بیاعتنایی كند.
بیانات در دیدار با جمع كثیری از بانوان 1368/10/26
* الگویی برای درس گرفتن و گرایش قلبها
فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) را كه میخواهید معرفی كنید، آنچنان معرفی كنید كه یك انسان مسلمان، یك زن مسلمان، یك جوان مسلمان از آن زندگی درس بگیرد؛ در دل خود نسبت به آن مجسمهی قداست و طهارت و حكمت و معنویت و جهاد، احساس خشوع و خضوع و وابستگی كند. این، طبیعت انسان است. ما انسانها تابع و متمایل به كمالیم. اگر بتوانیم كمال را در خودمان ایجاد كنیم، میكنیم؛ اگرنه، آن كسی كه صاحب كمال است، به طور طبیعی انسان به او گرایش دارد.
بیانات در دیدار جمعی از مداحان 1389/03/13
* رمز «یازهرا»
هیچ كس - نه امام بزرگوار، نه بزرگان انقلاب - در دوران دفاع مقدس به رزمندگان نگفت كه رمز «یا زهرا» براى حملاتتان بگذارید، یا سربند «یا زهرا» ببندید؛ اما هرچه كه شما نگاه میكنید، در طول دوران دفاع مقدس، اسم مبارك حضرت زهرا از همهى نامهاى مطهر و مبارك دیگر بیشتر مطرح است، بیشتر آورده میشود؛ همچنین نام مبارك حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه). این دو نام در انقلاب، به طور طبیعى، بدون دستور، بدون یك مطالعهى قبلى، همین طور از دلها و از ایمانها و از عواطف روئیده است؛ این نشانهى مباركى است؛ نشانهى توجه آن بانوى دو عالم، آن عنصر ملكوتىِ الهىِ بىنظیر در عرصهى وجود از لحاظ نورانیت - بعد از پدر بزرگوار و امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) - است.
بیانات در دیدار جمعی از شاعران و ذاكرین اهل بیت(ع) 1390/03/03
KHAMENEI.IR