برنامه دست به نقد دوشنبه 18 آذر با موضوع مالیات های مستقیم بر فعالیت های فرهنگی و هنری را با حضور كارشناسان بررسی كرد.
دكتر سید عباس حسینی نیك، حقوقدان و رییس انجمن ناشران دانشگاهی و سید امین مویدی، مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهمانان دست به نقد دیروز بودند.
دكتر حسینی نیك در خصوص مالیات های مستقیم بر فعالیت های فرهنگی و هنری گفت: اگر موضوع معافیت ها را در قالب یارانه ها ببینیم در این صورت یارانه ها به دو دسته یارانه های حمایتی مربوط به كمك دولت به فرودستان و مستضعفان جامعه است و یك سری از یارانه ها نیز جنبه تشویقی دارند، كه مخاطبشان نیاز مالی ندارند بلكه دولت و برنامه ریزان جامعه و قانونگذار ترتیبی اتخاذ می كنند كه این یارانه های تشویقی به حوزه هایی اختصاص باید كه عموم مردم و سرمایه گذاران برای فعالیت و سرمایه گذاری در آن تشویق شوند.
این حقوقدان افزود: یارانه های حمایتی عموما مستقیم هستند مانند یارانه هایی كه ماهانه به عموم مردم و اقشار و دهك های پایین پرداخت می شود و یارانه های غیر مستقیم مانند معافیت هایی كه به خدمات عمومی مانند آب، برق و غیره اختصاص می دهند كه جنبه حمایتی دارد. اما در حوزه یارانه های تشویقی دولت ها به فعالان این حوزه كمك می كند كه برای سرمایه گذاری در امرو مختلف ترغیب شوند، لذا این افراد نیارمند كمك نیستند بلكه بیشتر به حمایت های تشویقی احتیاج دارند.
رییس انجمن ناشران دانشگاهی توضیح داد: در حوزه فرهنگ عمده حمایت دولت یارانه های تشویقی و در واقع معافیت های مالیاتی هستند كه این امر در تمام دنیا هم انجام می شود و كمك های تشویقی فعالان را به سرمایه گذاری در این عرصه ترغیب می كند.
حسینی نیك گفت: از سال های قبل در كشور ما قانون مربوط به معافیت مالیاتی وجود داشته و اولین قانونی در سال 1380 تصویب شد كه از این قرار بود كه ناشران و كتابفروشان از پرداخت مالیات معاف شوند اگرچه این قانون با زحمت های زیادی تصویب شد، اما چند ماهی بیشتر دوام نیاورد و با اصلاح قانون مالیات های مستقیم كه در سال 89 اتفاق افتاد این قانون نیزتغییركرد.
وی بیان كرد: براساس این قانون موسسات انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند از مالیات معاف هستند. مبنای اینكه دولت و قانونگذار فعالیت های فرهنگی را از مالیات معاف كردند تشویق فعالان اقتصادی و اجتماعی در جامعه برای روی آوردن به فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر بوده است.
مویدی در خصوص معافیت های مالیاتی معاونت هنری و نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد به این مقوله گفت: وزارت ارشاد رسما نظر خودش را در رابطه با این موضوع اعلام كرد و آقای وزیر نامه ای نوشتند كه در آن نامه به موارد خوبی هم اشاره شده و طبیعتا موضع وزارت ارشاد مشخص است.
وی افزود: در حال حاضر شبه های ایجاد شده كه یك كارگر باید مالیات بدهد یك سلبریتی نباید مالیات بدهد، بنده باید عرض كنم كه بحث معافیت مالیاتی فقط وجه مالی ندارد بلكه باید به وجه های دیگر آن توجه كنیم كه وزارت ارشاد نیز نسبت به این موضوع حساسیت دارد.
مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه توضیح داد: اولین موضوع در مقوله معافیت مالیاتی مربوط به حمایت از فرهنگ و هنر توسط نظامی است كه دایه دار فرهنگ بوده و نسبت به تهاجم فرهنگی نگران است. انقلاب ما یك انقلاب فرهنگی و جمهوری اسلامی دایه دار فرهنگ است، بنابراین نمی تواند از فرهنگ و هنر حمایت نكند به دلیل اینكه در این حوزه دغدغه دارد، اما این در صورتی است كه كلا نیم درصد از بودجه كل كشور به فرهنگ و هنر تخصیص پیدا می كند كه این امر كاملا با اولویت ها و سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی در تضاد است.
وی افزود: ایران مساوی با فرهنگ و هنر است، ما سابقه ، اعتبار، تاریخ و سرمایه انسانی غنی داریم، لذا بی توجهی به این قضیه باعث می شود كه چشم بر این ظرفیت كم نظیر ببندیم و در واقع هنر را تعطیل كنیم زمانی كه مشاغل فرهنگی و هنری تعطیل شود هنر هم به محاق می رود.علی رغم توسعه جدی هنر در سال های پس از انقلاب به ویژه یك دهه گذشته میزان كل درآمد و گردش مالی فعالیت های هنری در كشور رقم بالایی نیست.
مویدی بیان كرد: شبه ای كه در خصوص حقوق كارگران با سلبریتی ها مطرح شده یك مقایسه غلط و مغالطه آشكار است، كار گران با یك حقوق مشخصی از مالیات معاف هستند، در واقع این معافیت مالیاتی به سرمایه گذاران و كارآفرینان این حوزه مربوط می شود و به طور مستقیم با حقوق سلبریتی ها در ارتباط نیست.
وی توضیح داد: ما در گذشته اطلاعات دقیق از وضعیت و ظرفیت هنر در كل كشور نداشتیم و نگاه ها عمدتا متمركز به مركز بود، لذا آقای وزیر دستور دادند كه تمام معاونت های تخصصی برای تمركز زدایی برنامه ریزی كنند و شعار ایران، تهران نیست محقق شود، به همین دلیل در كل وزارت ارشاد كه معاونت هنری دبیرخانه این پروژه هست كه كارگاه های آموزشی ایجاد كردی، دوستان به شهرها و استان های مختلف سفر كردند، آموزش دادند، در این راستا توسط اداره كل ارشاد انجمن های هنری و شهرداری شهرها و سایر نهادها و سازمان ها كه هر كدام از این استان ها چه ظرفیت های هنری دارند، خوداظهاری انجام گرفت تا اطلاعات دقیقی برای برنامه یزی در خصوص فرهنگ و هنر در كل كشور پیدا كنیم و جهت گیری ما در برگزاری رویدادها و تخصیص بودجه با نگاه به این داده ها صورت گیرد.
حسینی در پایان تاكید كرد: مشكل فرهنگ و هنر مالیات نیست، بلكه در حوزه فرهنگ مشكلات اساسی تری داریم كه مشكلات مدیریتی و سازمان دهی اقتصاد فرهنگ و هنر است، متاسفانه در حوزه نشر هیچ سازمانی برای مدیریت نشر وجود ندارد و ما ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی خیلی زیادی در حوزه فرهنگ بومی وهنر ملی داریم كه از آن غافل هستیم و باید ازاین منظر بیشتر به این حوزه توجه كنیم.