در برنامه خنیاگران زندگی و اثار استاد علی اكبرخان شهنازی ردیف دان و بزرگ نوازنده تار با حضور استاد داریوش طلایی از شاگردان وی مورد بررسی قرار گرفت.
برنامه خنیاگران كاری از گروه كتاب رادیو فرهنگ هر شنبه ساعت 17 با موضوع پیوند كتاب و موسیقی از رادیو فرهنگ پخش می شود .در این برنامه تلاش می شود پژوهش های مكتوبی كه در حوزه موسیقی در ایران فرهنگی صورت گرفته معرفی شود . در اخرین برنامه از این مجموعه زندگی و اثار استاد علی اكبرخان شهنازی ردیف دان و بزرگ نوازنده تار با حضور استاد داریوش طلایی از شاگردان وی مورد بررسی قرار گرفت.
بردیا حسام ،كارشناس برنامه ، با بیان مختصری از زندگینامه استاد شهنازی، رشد و پرورش در خانواده ای تا چند نسل موسیقیدان را عاملی مهم در شكوفایی استعداد و ذوق وی دانست و افزود: استاد شهنازی از 8سالگی تار و موسیقی دستگاهی ایرانی را به خوبی نزد پدر فراگرفت و پس از فوت ایشان مكتب پدر را ادامه داد.وی علاوه بر تدریس ردیف آقا حسین قلی، ردیف دوره عالی را ساخت كه بیش از آنكه مبتنی بر ردیف پدر باشد مبتنی بر ذوق و سلیقه خودش بود.
داریوش طلایی از شاگردان استاد شهنازی و مهمان تلفنی برنامه با اشاره به تاریخ ساز نار در ایران خاطر نشان كرد : ساز تار مهمترین ساز ایرانی در 200 سال گذشته بوده و خاندان فراهانی از جمله آقا حسین قلی، پدر استاد شهنازی، نقش اساسی در تدوین و گسترش ساز تارایفا كرده اند .
وی همچنین با اشاره به اینكه در گذشته موسیقی ایرانی شفاهی و انتقال آن سینه به سینه بوده تاكید كرد: آقا حسین قلی(پدر استاد شهنازی)، در زمان خود، بزرگترین نوازنده تار بود و استاد شهنازی پس از پدر و در سنین جوانی جانشین پدر شد و مدت 60 سال بطور مستمر و منسجم مكتب پدر را كه همان مكتب موسیقی دستگاهی و موسیقی ردیف ایرانی است با ساز تار حفظ كرد و گسترش داد.
داریوش طلایی در ادامه با اشاره به ویژگی های فردی استاد شهنازی خاطر نشان كرد: صبر، مهربانی، تشویق و زبان خوش از ویژگی های بارز این استاد هنرمند در ارتباط با شاگردان بود.
وی همچنین با اشاره به انتشار ردیف دوره عالی ایشان در سال 96 گفت: بی تردید بهترین سبك نوازندگی تار از آنِ استاد شهنازی است و ایشان راوی و انتقال دهنده آن بوده است.
در این برنامه همچنین ضمن معرفی برخی آثار استاد شهنازی، مضرابهای پركار و پر قدرت، حس زیبایی شناسی قوی موسیقی، ابداع تكنیكهای جدید در تارنوازی، استفاده از امكانات زیاد ساز تار، و پرشهای ممتد از بالادسته تار به پایین دسته، از ویژگیهای شیوه تارنوازی وی عنوان شد.
پخش قطعاتی از آثار استاد شهنازی و نیز خاطره اجرای موفق قطعه بیات ترك و افشاری وی در سن 14 سالگی به همراه استاد دماوندی، از زبان خود ایشان، از دیگر بخشهای شنیدنی این برنامه بود.