نخستین گردهمایی متخصصین و صاحبنظران حوزه انیمیشن، بازیهای رایانهای و كتابهای تعاملی در حوزه هنری برگزار میشود.
علی كاشفیپور مدیر حوزه هنری دیجیتال در گفتوگو با پایگاه خبری حوزه هنری درباره برگزاری رویداد هنرسو گفت: یكی از برنامههای اصلی كه طی سال گذشته، حوزه هنری دیجیتال پیگیر آن بوده ایجاد مراكز نوآوری است كه در آن افراد فعال، هنرمند و خلاق به ویژه جوانان، با هدف تدوین و تشكیل كسب و كارهای جدید در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بتوانند از امكانات و سرمایههایی كه در اختیار نهادها است استفاده كنند. ما در نظر داریم برای این جوانان مستعد، در مرحله اول یك محیط فعالیت ایجاد كنیم تا بتوانند بدون دغدغه فضای كاری به ایجاد كسب و كار خودشان بپردازند.
وی ادامه داد: یكی از مشكلاتی كه جوانان خلاق در ابتدای كار خود دارند محل استقرارشان است. ما برای آنها فضایی را در نظر گرفتهایم تا قبل از اینكه به عنوان یك شركت و تیم حرفهای مشغول به فعالیت شوند، در یك محیط تخصصی مستقر شوند و در فضایی عمومی كه قبلا برای آنها پیشبینی شده است كارشان را آغاز كنند و پیش بروند. در مرحله بعدی، مسئله دسترسی آنها به مربیان تخصصی و منتورها است كه در حوزه فعالیتشان به مشاوره آنها احتیاج دارند. ما با معرفی این منتورها بهعنوان مشاوران خبره در حوزهای تخصصی تلاش میكنیم كه آنها در كسب و كار خود موفق باشند و از مشكلات و چالشهای پیش رو با موفقیت عبور كنند.
مدیر حوزه هنری دیجیتال تصریح كرد: مساله استارتاپها و شتابدهندهها در چند سال گذشته بسیار رونق پیدا كرده است. كسانی كه در حوزههای فنی و تخصصی كسب و كار، تجارت و بازاریابی ورود كردهاند به ایدههای نو راه را نشان میدهند، در حوزه كسب و كار فرهنگی و تولید محتوایی منتورها و مشاوران متخصصی وجود دارند كه در رشتههای خودشان بسیار مجرب و مسلط هستند و از دانش خودشان میتوانند به عنوان پشتوانه افرادی كه تازه وارد كار شدهاند استفاده كرده و با حمایت از آنها این جوانان تازهكار را راهنمایی كنند تا در كسب و كار خود موفق باشند.
علی كاشفیپور در ادامه گفت: یكی از مشكلات جوانان خلاق دسترسی دشوار به این مشاورها و منتورها است، به طوریكه بسیاری از آنها را نمیشناسند و یا اینكه امكان دسترسی به آنها بسیار مشكل است. در دنیا مراكزی وجود دارند مانند - شتابدهندهها و مراكز رشد - كه با دعوت و فراخوان از منتورها یك بانك اطلاعاتی تهیه كرده، آنها را به عنوان منتورها در مجموعههای جدید به كار گرفته و به شركتهای ورودیافته به حوزههای جدید معرفی میكنند. در ایران به دلیل آنكه این زیست بوم جدید است و بسیاری از مقدمات كار هنوز به كامل شكل نگرفته، حوزه هنری دیجیتال به عنوان یك اقدام پیشدستانه سعی كرده است یك مدل جدید را آزمایش كند، این ایده و این مدل مورد بررسی قرار گرفت و خروجی كار برنامهای شد كه به عنوان رویداد «هنرسو» از آن یاد میشود.
وی تاكید كرد: در رویداد هنرسو، از افرادی كه خود را صاحب كار میدانند و دارای تجربه در رشتههای مرتبط و مدنظر ما هستند و خبره به حساب میآیند، دعوت میشود تا در یك رویداد در كنار هم قرار گیرند. ما در نظر داریم تا با ایجاد یك بستر آشنایی و شبكهسازی فضای جدیدی را برای ایدههای جدید فراهم آوریم و در چند پنل، تجربه افرادی را كه در این حوزه فعالیت كردهاند را به خوبی معرفی كنیم.
در این برنامه مشخصات افراد را جمعآوری كرده و در یك سامانه قابل دسترسی به همراه پروفایلشان در اختیار جوانانی قرار میدهیم كه ایدههای نو و بكری دارند. در واقع با شبكه كردن و تربیت این منتورها میتوانیم جامعهای را درست كنیم و در رشتههای مختلف كاری از نظرات و ایدههای آنها بهرهمند شویم. راهنمایی این منتورها میتواند برای كسانی كه به تازگی وارد فضای كسب و كار فرهنگی شدهاند، بسیار راهگشا باشد.
رئیس حوزه هنری دیجیتال گفت: اولین گام هنرسو ورود به سه حوزه تخصصی انیمیشن، بازیهای رایانهای و كتابهای تعاملی است. علت انتخاب ما این است كه این سه حوزه مذكور نسبت به حوزههای دیگر علاقهمندان بیشتری داشته و كارهای بیشتری صورت گرفته است. ما حدود 90 نفر را در لیست اولیه خود قرار دادهایم تا در قالب برنامه یك روزه از صبح تا ظهر به حوزه هنری بیایند و هركدام در گروههای 7، 8 نفره به همراه یك میزبان به تبادل افكار و تجربیات بپردازند. تمام تلاش ما این است كه در این مدت كه این افراد خبره در این برنامه حضور دارند، برنامههای جذاب و پرباری برگزار شود تا احساس نكنند كه وقتشان تلف شده است. میخواهیم محیطی فراهم شود تا انتقال تجربیات به خوبی اتفاق بیفتد و هدفمان این است كه از افراد برجسته كه نسبت به سایرین ابتكار عمل بیشتر و كارآمدتری دارند را ثبتنام قطعی كنیم، اطلاعاتشان را كامل دریافت كنیم و آنها را برای پروژههای جدید به عنوان مشاور معرفی كنیم.
علی كاشفیپور بیان كرد: ما سعی كردهایم افرادی در این برنامه حضور داشته باشند كه در حوزه فعالیت خود در رشتههای تخصصی تسلط كامل را داشته باشند، به عنوان مثال در انیمیشن حدود 8،9 تخصص وجود دارد كه از مراحل نگارش داستان گرفته تا فیلمبرداری و استوریبرد تا كارهای فنی مانند طراحی شخصیت، صداگذاری و دوبله؛ افراد خبره هر رشته حضور داشته باشند تا بتوانند به گروههایی كه به تازگی وارد عرصه تولید انیمیشن شدهاند به خوبی كمك كنند. در بازیهای رایانهای و كتابهای تعاملی نیز چنین مسئلهای صدق میكند. این اتفاق تجربه بسیار جدیدی است كه برای نخستین بار در ایران برگزار میشود كه یك شبكه ایجاد شود و افراد خبره برای برنامههای عملیاتی در حوزههای مختلف با یكدیگر هماهنگ شوند. هنرسو با مشاركت و حمایت ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری و شركت كفا اجرا میشود كه در این برنامه كنار ما هستند و تماما تلاش میكنند تا این اتفاق مبارك به خوبی خوب به سرانجام برسد.
وی ادامه داد: این برنامه در روز چهارشنبه 12 دیماه برگزار میشود و علاوه بر منتورها، مهمانان ویژهای نیز از معاونت علمی ریاست جمهوری، ستاد فناوریهای نرم ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات حضور دارند. این ارگانها و نهادها حلقههای اتصالی هستند كه میتوانند بستر لازم را برای ارتباط با بخشهای فعال خصوصی فراهم آورند.
رویداد هنرسو چهارشنبه ساعت 8:30 صبح در تماشاخانه مهر حوزه هنری كار خود را آغاز میكند، بعد از مقدمات از جمله قرائت قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی یك تئاتر تعاملی اجرا میشود و سپس پنل صبح كار خود را آغاز میكند. این پنل تا ظهر ادامه دارد و بعد از اقامه نماز ظهر و صرف نهار، پنل دیگری به شكل كارگاهی در محل تماشاخانه خانه عكاسان ایران در حدود یك ساعت برگزار میشود. در این پنل گروههای 7،8 نفر در كنار هم قرار میگیرند و به شكل تعاملی كار خود را پیش میبرند.