در متون دینی بسیار درباره لقمه سفارش شده است.پیرامون لقمه همیشه پرسش هایی چون از كجا به دست آورده ای، چگونه به دست آورده ای و..... مطرح است.
نویسنده : حسین نعمتی
تمام كارهایی كه ما انجام می دهیم از طریق تن و بدنمان صورت می¬گیرد لذا بدن باید دارای توان و انرژی باشد تا فعالیت مقدور شود. و این توان و انرژی از طریق غذایی كه می¬خوریم یا وارد بدن می شود به دست می¬آید.
در جهان بینی الهی همه بخش های هستی و طبیعت با یكدیگر رابطه¬ای هماهنگ و طبیعی دارند هر حركتی در یك بخش از هستی بی گمان در بخش های دیگر هستی هم اثر می¬گذارد.
خیلی طبیعی و بدیهی است كه غذایی كه ما می خوریم اگر از راه نادرست به دست آمده باشد و به زبان دینی اگر لقمه¬ی حرام باشد بی گمان در نحوه¬ فعالیت جسمی و روحی ما اثر می¬گذارد.
درباره زندگی یكی از بزرگان نقل شده است كه وی می¬گفت هنگامی كه جوان بودم چندین بار موقعیت انجام دادن گناه برایم پیش آمده بود حتی خودم نیز دوست داشتم آن را انجام دهم اما نمی توانستم و قدرت رفتن به سمت گناه را نداشتم، تو گویی بدن مانع می شد:برای خودم هم این حالت عجیب بود ، با استادم این موضوع را مطرح كردم گفت این تاثیر لقمه حلالی است كه پدرت به تو داده است چرا كه لقمه¬ی حلال مانع از انجام گناه است، برو از او قدردانی كن.
از آن طرف هم كسانی را می بینیم كه دوست ندارند ،گناه كنند اما گرفتار گناه می شوند. یكی از علت های اصلی آن همان تاثیر لقمه است. لقمه اثر وضعی دارد.
شاید كسانی كه لقمه را از راه حرام و نادرست به دست می آورند دلیلی بر زیركی و زرنگی خود می دانند یا خود را توجیه می¬كنند. برای انجام كاری رشوه بگیرند به نام هدیه و شیرینی ، یا تاجری به جای سود منطقی و درست،سودهای كلان بگیرد و... . اینان فكر می¬كنند سود می¬برند و سرمایه به دست می¬آوردند. اما و هزار اما ، مولوی به چنین افرادی نهیب می¬زند كه:
تو پنداری كه تو نان می خوری زهر مارو كاهش جان می خوری
اینان فكر می¬كنند كه سود كرده¬اند اما نمی دانند كه چنین درآمدهایی به جای این كه قاتق نان شود قاتل جان می¬شود . این چنین لقمه¬هایی به تعبیر مولوی زهرمار می شود و آدمی را بیچاره و گرفتار می¬كند. همان پول ها وقتی وارد زندگی كسی شود او را به هزاران بلا گرفتار می¬كند و چنان حوادث و اتفاقات بدی برای او پیش می آورد كه مرگ ، هزاران هزار بار از چنین بودنی بهتر است.