«لولی»؛ نگاه بومی در بستر فرهنگ جهانی

گفتگو با جلیل اكبری صحت، تهیه كننده فیلم «لولی» در برنامه برداشت43

1403/11/15
|
08:46

جلیل اكبری صحت، تهیه كننده فیلم «لولی» در گفت‌وگو با برنامه «برداشت4٣» رادیو فرهنگ، ویژه چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، فیلم سینمایی «لولی» را فرهنگی و متعلق به ژانر «سینمای روشنفكری» ایران دانست و گفت: «لولی» از یك فضایی برخوردار است كه متعلق به سینمای فرهنگی ایران است و به قول بعضی موج نو یا همان روشنفكری ایران است و این فیلم، آنقدر بافته و دسترنج متعلق به سرزمین ماست كه فقط می‌شود آن را در ایران ساخت و یك نگاه بومی با یك بستر فرهنگ جهانی در آن روایت می‌شود.
وی افزود: مسئله «لولی»، «عشق و ارتباط» است و اینكه چگونه انسان‌ها با هم حرف بزنند و چگونه بتوانند با یكدیگر ارتباط بگیرند و معانی كه در ذهنشان است با همدیگر همپوشانی داشته‌باشد.
اكبری صحت با اشاره به كارنامه 4٣ساله سینمای فرهنگی كشورمان گفت: متاسفانه سینمای فرهنگی ما از كیفیت افتاده است؛ در واقع در كش و قوس اشتباهات مدیریتی به آن آسیب زده‌ایم، وچندگونگی تصمیم، و پاره پاره فكركردن باعث شده‌است این ژانر از بین برود؛ نظارت داشتن باید منجر به خروجی مطلوب شود، و وقتی اینگونه نیست، یعنی درست عمل نكرده‌ایم.
وی تاكیدكرد: در امور نظارتی باید انسان‌های بزرگ قرارگیرند و نگاه به افق پیش رو داشته‌باشند. و مهمتر اینكه نظارت در امور فرهنگی باید قانونی، ضابطه‌مند و غیر سلیقه‌ای باشد؛ یعنی نظارت باید با معیارهای قانونی، درست، غیرسلیقه‌ای و غیرجناحی باشد. متاسفانه ما برای برنامه‌ریزی فرهنگی آنطور كه شایسته و بایسته ‌است، عمل نكرده‌ایم و بیشتر شعار داده‌ایم و درگیر قالب هستیم، درحالیكه «قالب» نمی‌تواند بر «متن» تسلط پیداكند. ما «سینمای فرهنگی» داشتیم، اما این سینما باید وارد بافت اجتماعی می‌شد كه نشده‌است.

دسترسی سریع