گفتگو با هادی شریفی نویسنده در برنامه ققنوس
شریفی در این برنامه در مورد كتاب یاس كبود در باب ادبیات آیینی صحبت كرد و گفت :
این اثر از داستان ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) شروع میشود و در ادامه با ماجرای ولادت امام حسن(ع) ادامه پیدا میكند، این اثر در ادامه با روایت ماجراهای تاریخی مانند غدیر خم، رحلت پیامبر اكرم(ص)، حضرت فاطمه (س) و شهادت حضرت علی(ع) ادامه پیدا میكند و در فصول پایانی نیز به شرح صلح امام حسن(ع) با معاویه و شهادت امام حسن(ع) میپردازد.
شریفی در ادامه افزود :
من در این كتاب در كنار بهرهمندی از شیوه بیان من راوی برای بیان داستان خود و در كنار استفاده از نثری موزون، احادیث و روایات و نقلهای ارائه شده در منابع دینی و تاریخی درباره زندگی ائمه را در خدمت متن داستانی كتاب درآورده ام. و همین مساله منجر به این شده كه داستان این كتاب با وجود اینكه روایت تاریخی شنیده شدهای دارد، برای مخاطب بسیار خواندنی شده و نگاه تازهای به این بخش از تاریخ اسلام را در دید مخاطبان ایجاد كند. به گفته شریفی این اثر با ویرایش «سید مهدی شجاعی» منتشر شده است.
شریفی برای روایت تاریخی خود در این كتاب مخاطبش را به بیش از 75 اثر دینی و تاریخی در این زمینه ارجاع داده است كه در آنها منابع روایی اهل سنت نیز به چشم میخورد و از ویژگی های این كتاب می توان ارجاع احادیث پیرامون فضایل اهل بیت(ع) را به كتب اهل سنت دانست.
در بخشی ازفصل هفتم این كتاب و در شرح ماجرای رحلت پیامبر اكرم(ص) میخوانیم:
روز روز موعود است و لحظه لحظه انتقام!
چشمهایی گریان دارند و دلهایی خندان. دورتان حلقه زدهاند تا در فرصتی مناسب حمله كنند و تكه تكه كنند.
راستی اینها اینجا چه میكنند؟ مگر به دستور پیامبر(ص) به جنگ با روم نرفتند؟مگر خود پیامبر(ص) نبود كه با دست مباركش پرچمی ساخت و به اسامه داد كه جوانی بود و راو را رهبر سپاه ساخت و عام جنگ علیه رومین كرد؟ مگر اینهایی كه اینجایند قرار نبود با اسامه بروند؟ مگر پیامبر(ص) به مسجد نرفت و لعن نكرد هر كه از دستورش سرپیچی كند و به جنگ نرود؟ پس اینجا چه میكنند؟آری، از بیماری پیامبر(ص) سوء استفاده كردند. میدانم؛ ترسیدند بروند و پیامبر جان به جان آفرین تسلیم كند و از خلافت بینصیب بمانند. مگر پیامبر بیوارث بود؟ مگر پیامبر بارها و بارهای به دستور خدا در غدیر و دهها جای دیگر پدرت علی را خلفه و جانشین خود معرفی نكرد؟ پس اینها چه میخواهند؟
شریفی در ادامه در برنامه ققنوس در این باره بیش تر شرح داد و گفت :
من سعی كردم به یك سری ظرافت هایی كه در داستان های آیینی وجود دارد توجه كنم و طوری كه برای مخاطب تكراری نشود آن ها را به تصویر بكشم. یكی از سخت ترین نوع نگارش آیینی است چرا كه دست نویسنه بسته است و باید مبتنی بر تاریخ باشد. لذا خلاقیت ویژه ای می طلبد تا خواننده با آن ارتباط برقرار كرده و با آن همراه شود.