مهم ترین رخداد موسیقی كشور

گفتگو با دكتر حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی جوان در برنامه هفت اقلیم

1403/07/20
|
13:14

اردلان در این برنامه در مورد هفدهمین جشنواره موسیقی جوان صحبت كرد و گفت :

آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور محمود سالاری ـ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ، امیرحسین سمیعی ـ مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ، محمدعلی مرآتی ـ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ـ و هنرمندانی از جمله فریدون شهبازیان، بهرام جمالی، حسین بهروزی‌نیا، محسن رجب‌پور، فرج علی‌پور و ... برگزار شد.
جشنواره ملی موسیقی جوان در واقع یك آزمون است. در دوره هفدهم 2 هزار و 117 نفر از 31 استان در سه بخش نواحی و مقامی، ردیف دستگاهی و كلاسیك شركت كردند. كسری از داوران، یعنی حدود 25 درصد از آنها از میان استادان جوان انتخاب شدند كه برخی از آنها در همین جشنواره، چند دوره رتبه اول یا دوم را كسب كرده‌اند، تحصیلات آكادمیك را ادامه دادند و عضو هیأت علمی دانشگاه هستند. در این دوره 257 نفر در بخش نواحی، 130 نفر در بخش ردیف دستگاهی و 43 نفر در كلاسیك صاحب رتبه‌های اول، دوم و سوم شدند و جمعا 430 نفر برگزیده هستند.

او افزود: این امر نشان می‌دهد آن 2 هزار و 117 نفر نیز اغلب موسیقیدان‌های خوبی بوده‌اند. تعداد شركت‌كنندگان، گستره استان‌ها، تعداد داوران شاخه‌های ساز و آواز و تعداد برگزیدگان نشان می‌دهد كه مفهوم ملی واقعا به این جشنواره قابل اطلاق است.

دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: كمیته‌های فنی متشكل از هیأت داوران باور دارند كه این جشنواره باید توسعه پیدا كند. از طرفی خانواده‌ها و كسانی كه در این جشنواره شركت می‌كنند توقعاتی دارند كه در نظرسنجی كه انجام شد ما مشكلات و چالش‌های آنها را پیگیری كردیم.

اردلان گفت: اگر جشنواره ملی است و نوازندگان اغلب صاحب قدرت در ارائه خود هستند بعد از جشنواره باید مذاكراتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت علوم صورت گیرد تا مقام‌آوران بتوانند امتیازی در هنرستان‌ها و كنكور سراسری رشته موسیقی داشته باشند و دفتر آموزش جشنواره به كسانی كه در تهران و شهرهای بزرگ زندگی می‌كنند كمك فنی كند تا نواقص را رفع كنند.

او ادامه داد: اگر فیزیكِ یك دست در ویلن در نسبت با ساز، اشتباه یا ناقص تعریف شود این نوازنده مستعد به دردسرهای عجیبی خواهد بود، بنابراین خانواده‌ها می‌خواهند این مشكلات برطرف شود كه جشنواره با برگزاری كارگاه‌های آموزشی می‌تواند این مشكلات را رفع كند. برخی این سوال را دارند كه چه ردیفی از سوی جشنواره دنبال می‌شود و می‌خواهند تا به تأسیس نگاه سبك‌شناسی این نونهالان و جوانان كمك شود و این جهت‌ها به شكل اصولی آموزش داده شوند.

اردلان همچنین گفت: تسهیلات لازم برای بسیاری از این استعدادها را نداریم و برخی از این عزیزان برای حضور در جشنواره و اسكان‌شان كمك می‌خواهند. همچنین پیشنهاد كردند تا آنسامبل‌ها و اركسترهای كوچك تشكیل شود و از این استعدادها بهره گرفته شود و امكان اجرا به آنها داده شود؛ چرا كه اگر این افراد معرفی شوند، به نیازهای جامعه و جریان حرفه‌ای در موسیقی كمك می‌شود.

دبیر این دورۀ جشنواره موسیقی جوان اظهار كرد: این نكات موارد مهمی بود كه باید به آنها اشاره می‌كردم و داوران جشنواره نیز این آموزش‌ها را تأیید كردند و حاضرند به آنها كمك كنند. گوش فرهنگی و معرفت شنیداری ایرانیان و واژه ملی در موسیقی نواحی بسیار است و آنها می‌توانند با تمرین كم این كار را انجام دهند.

اردلان در پایان سخنانش گفت: زمان بسیار محدود است و معرفت شنیداری در دوره حاضر و در كشور ما گاهی به دلیل اصوات مصرفی كه كل كشور و جهان را فراگرفته است به ما گوشزد می‌كند كه یك تحول بنیادین برای نجات هوش ایرانیان لازم است. معرفت‌های شرقی اغلب از راه گوش انتقال می‌یابد و در دوره جدید بیشتر به بصر و تكنولوژی تكیه دارد. این یك ضایعه است.

دسترسی سریع