از اهرم تا هنر

گفتگو با همایون حیدری در برنامه هفت اقلیم

1403/05/07
|
13:33

حیدری هنرمند عرصه هنرهای تجسمی در مورد ساخت اهرم های فلزی در این برنامه صحبت كرد و گفت :

هنر اهرم فلزی نوعی از شاخه هنرهای تجسمی است كه برگرفته از سبك مش اسماعیل است. او در ادامه افزود:

اسماعیل توكل یا مش اسماعیل سال 1302 در قزوین به دنیا آمد و از آنجایی كه پدرش در كارگاهِ مسگری كار می‌كرد از كودكی به مجسمه‌سازی و كار با فلزات علاقمند شده بود. اما هیچ وقت به صورتِ جدی هنرِ مجسمه سازی را دنبال نكرد تا دهه‌ی 40 شمسی كه به عنوان سرایدار و نگهبانِ دانشكده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به كار شد.

كار كردنِ مش اسماعیل به عنوان سرایدارِ دانشگاه همزمان بود با حضورِ پرویز تناولی در دانشگاه تهران و سر و سامان دادن به رشته‌ی مجسمه‌سازی در این دانشكده و راه‌اندازی كوره‌های سرامیك و برنزریزی، بنابراین در آن دوران مش اسماعیل هر از چندگاهی با بازمانده‌های آهن‌های برش خورده و مفتول‌های آهنی و سایر مصالحِ باقی مانده در كارگاه به كمكِ جوشكاری مجسمه‌هایی می‌ساخت و با اجازه‌ی پرویز تناولی گاهی از كوره‌های دانشكده برای ساختِ مجسمه‌هایش استفاده می‌كرد.

البته در كنارِ این كارها در آرماتورچینی و جوشكاری به دانشجوها نیز كمك می‌كرد و مهارتش در آرماتورچینی باعث شد از این تكنیك برای ساختنِ تعداد زیادی از مجسمه‌هایش به خصوص مجسمه‌های معروفِ بز، استفاده كند.

هنرِ مش اسماعیل از چشمِ سیحون (كه آن زمان رئیس دانشكده بود) دور نماند و بعد از اینكه هوشنگ سیحون مهارتِ مش اسماعیل را در مجسمه‌سازی دید؛ شغلش را به دستیارِ استاد مجسمه‌سازی ارتقا داد و از آن زمان رسما مش اسماعیل به دانشجوهای مجسمه‌سازی در كارهاشون كمك می‌كرد.

در این راه نقش پرویز تناولی را نیز نباید نادیده گرفت كه از اساتید مجسمه‌سازی در دانشگاه تهران بود و با دیدنِ ذوق و استعداد مش اسماعیل، او را تحت حمایتِ خود قرار داد و تلاش‌های زیادی برای شناساندنِ این هنرمندِ خودآموخته در بین جامعه‌ی هنریِ آن روز كرد تا جایی كه در دهه‌ی 50 مش اسماعیل جزو هنرمندانِ شناخته شده‌ی ایرانی محسوب می‌شد كه آثارش طرفدارانِ داخلی و خارجیِ زیادی داشت.

نحوه‌ی استفاده از تكنیك جوش‌كاری و آرماتوربندی در مجسمه‌های مش اسماعیل از امضاهای خاصِ این هنرمند محسوب‌ می‌شود و فرم‌های خاصی كه برای فیگورهای انسان و … خلق كرد باعث شد آثارش از زیرمجموعه‌های هنرِ مدرنِ آن زمان محسوب شود.

حیدری در پایان گفت : آثاری كه ما می سازیم بسیار طرفدار داشته و در گالری های بزرگ ایران به نمایش در آمده اند. او همچنین گفت : بیش تر آثار ساخته شده ما مضمون فرهنگی دارد و به گوشه گوشه ایران و فرهنگ غنی آن اشاره دارد.

دسترسی سریع