یك پژوهشگر معماری در رادیو فرهنگ گفت: برای اصلاح معماری در كشور "وزارت راه و شهرسازی" باید تبدیل به دو "وزارتخانه راه و حملونقل" و "وزارتخانه معماری و شهرسازی"شود .
نقره كار، نظریه پرداز و پژوهشگر معماری، در برنامه «پویش» رادیو فرهنگ ضمن گذری بر تاریخچه ی معماری ایران از گذشته تا امروز گفت: قبل از انقلاب، در "معماری"، از نظر مهندسی عقبافتاده بودیم، و هویت ایرانی-اسلامی وجود نداشت، و تقلید نامناسب از فرهنگ غربی رایج بود، و در "شهرسازی"، زیرساختهای حمل و نقل عمومی و سرانههای خدماتی بسیار ناچیز و عقب مانده بود.
وی ادامه داد: بعداز پیروزی انقلاب اسلامی و زمان دفاع مقدس هم، دولت كه توان كمك به شهرداریها را نداشت مسئله "خودكفایی شهرداریها" را مطرح كرد و متاسفانه در آن زمان از یكسو با موج مهاجرت روستاییان به شهرها، و مهاجران جنگی به تهران و كلان شهرها مواجه شدیم، و ازسوی دیگر، اقتصاد مردم هم مناسب نبود، لذا شهرداریها بجای "اخذ عوارض زیاد" به "تراكم فروشی، تغییر كاربری زمین، و تخلف فروشی" روی آوردند.
این كارشناس افزود : بعداز جنگ هم، بجای اصلاح رویههای قبلی و جلوگیری از مهاجرت به كلانشهرها و كمك دولت به توسعه روستاها و شهرهای كوچك در مراكز تولیدی، و افزایش عوارض در كلانشهرها(برای ایجاد مهاجرت معكوس)، همان رویه غیرعلمی، غیراقتصادی، غیر ایرانی-اسلامی، و غیرانسانی فروش تراكم، تغییر كاربری زمینهای خدماتی، و تخلف فروشی ادامه پیدا كرد، كه باعث بروز بحرانهای محیط زیستی، طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و... شد.
نقره كار در بخش دیگری از صحبتهای خود تقلید و ترجمهای بودن محتوای دروس معماری دانشگاهی، را ضعف در حوزه آكادمیك معماری دانست و گفت: متاسفانه غالب محتوای دروس معماری دانشگاهی، ترجمهای، و بدون توجه به هویت ایرانی-اسلامی است، كه باید بازبینی و اصلاح شود، و برای اساتید، دورههای تخصصی همافزایی و هماندیشی برای هویت ایرانی-اسلامی ایجاد كرد.
وی با تاكیدبر ضرورت ازبین بردن مافیای قدرت و ثروت در مساله معماری گفت: برای ساماندهی حوزه معماری كشور باید كارگروههای تخصصی دانش بنیان با تاكید بر هویت ایرانی-اسلامیبر امور معماری و شهرسازی نظارت و اشراف داشته باشند، و مدیران و مسئولان حوزه معماری و شهرسازی نیز متخصص بر این رشته و با آگاهی از هویت ایرانی-اسلامیباشند.
نقره كار همچنین با تاكید برضرورت جداسازی امور "راه و حملونقل"، از "شهرسازی" گفت: "وزارت راه و شهرسازی" باید تبدیل به دو "وزارتخانه راه و حملونقل" و "وزارتخانه معماری و شهرسازی" شود؛ چون مباحث این دو با هم متفاوت است؛ مساله راه و حمل و نقل، "مهندسی" است و "معماری و شهرسازی" بیشتر میان دانشی است و علوم انسانی، اجتماعی و هنر است.
پویش برنامه ای چالشی با پیگیری دغدغههای فرهنگی اجتماعی مردم روزهای زوج ساعت 8 از رادیو فرهنگ پخش میشود.