نقش رسانه ها در بحران

گفتگو با دكتر ابراهیم جعفری استاد ارتباطات در برنامه هفت اقلیم

1402/10/23
|
12:32

دكتر جعفری در این برنامه در مورد بازتاب اخبار و رسانه ها در پوشش های خبری صحبت كرد وگفت : بحران با زندگی بشر عجین شده است. در هر جامعه ای بحران است اما گاهی این بحران ها آشكار نمی شوند. اما نكته ای كه وجود دارد این است كه مردم موقع بحران علاقه مند به دانستن است به همین خاطر اگر اطلاعات درست در زمان درست به آن ها نرسد ، آن وقت رسانه تاریك شایعه شكل می گیرد كه یأس و نامیدی را در جامعه اعمال می كند. او در ادامه گفت : ما در این راستا باید دو كار مهم انجام بدهیم یكی جلوگیری از هیجان زدگی و دیگری بازنشر اطلاع درست در زمان درست. ما باید بدانیم در مواقع بحران رقابت معنایی ندارد لذا همه رسانه ها باید در بحران دست به دست هم بدهند تا با همدلی اخبار و اطلاعات درست را برای اعتماد سازی آن ها به آن ها گوشزد كنند. چرا كه در ادامه این همدلی همبستگی اجتماعی حاصل می شود. او در پایان گفت : رسانه از بحران اثر می پذیرد و بر بحران اثر می گذارد؛ بدون شك، یك مساله، زمانی به بحران تبدیل می شود كه در كانون توجه رسانه ها قرار گیرد. بر طرف كردن شرایط غیر عادی كه از آن با عنوان مدیریت بحران یاد می كنیم، از طریق ابزارهای مختلفی صورت می گیرد كه رسانه یكی از آنها ست. بحرانها بدون اطلاع قبلی حادث می شوند و نظم جاری جامعه را بر هم می زنند.بحران ها جزء جدایی ناپذیر جوامع و زندگی بشری به شمار می روند و رسانه ها نیز جزء جدایی ناپذیر بحران ها هستند.

فقدان اطلاعات كافی، یكی از مهمترین عوامل تشدید كننده وضعیت بحرانی است رسانه از بحران اثر می پذیرد و بر بحران اثر می گذارد رسانه ها به عنوان یكی از مهمترین مولدین دانش و ابزار قوی تهییج افكار، احساسات و حتی تغییر رفتارهای فردی و جمعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.مدیریت بحران می تواند در داخل رسانه، خارج رسانه و به وسیله رسانه باشد رسانه ها، در شرایط بحران، نقش بسیار مهمی دارند. در واقع هم بحران های بیرونی باید به وسیله رسانه ها مدیریت شوند و هم اینكه رسانه با عملكرد صحیح، به موقع و پاسخ به نیازهای مخاطبان خود به بحران مبتلا نشود.

دسترسی سریع