ضرورت "سواد رسانهای" برای كاربران رسانه ها، بویژه رسانههای فضای مجازی، در برنامه " هفت اقلیم" بررسی شد.
دكتر لیلا وصالی، استاد دانشگاه، در این برنامه، گفت: گام نخست در بحث "سواد رسانهای" این است كه بدانیم "رسانه" صرفاً یك وسیله است، و آنچه ارزش آن را مشخص میكند، نحوه استفاده و تسلط ما بر این ابزاری است كه در اختیار داریم؛ درواقع "سواد رسانهای" قرار است در استفاده درست و بهینه از این ابزار به ما كمك كند.
وی با تاكیدبر تنوع و تكثر زیاد "رسانهها" گفت: هرآنچه در زمینه تولید و انتقال پیام میتواند موثر باشد، رسانه است؛ مثل علائم راهنمایی رانندگی، دی وی دیها، اینترنت و... .
دكتر وصالی "موسیقی" را از اثرگذارترین رسانه ها برشمرد و گفت: جذابیت موسیقی، به تكرار شنیده شدن موسیقی، و سروكار داشتن موسیقی با عواطف و احساسات مخاطب، موجب میشود كه پیام آن، براحتی توسط مخاطب پذیرفته، و در ذهنش نهادینه شود؛ بویژه كه توسط خواننده محبوب مخاطب ارائه شود، دراینصورت پیام موسیقی بعنوان واقعیتی مسلم پذیرفته میشود، به همین دلیل است كه موسیقی جز جدایی ناپذیر انقلابهای بزرگ است.
وی "پول"، "تمبر" و " لباس" را از دیگر رسانه های اثرگذار برشمرد و گفت: ما قبل از سفر به هر كشوری و قبل از آشنایی با فرهنگ و مردم آن كشور، پول آنها را میشناسیم و اطلاعاتی را از روی پول آن كشور كسب میكنیم. و "لباس" نیز بدون اینكه طرحی داشته باشد، قادر است پیامهای بسیاری را به مخاطبان بدهد؛ همچون لباس ملتها، لباس اقوام و نواحی، لباس مشاغل، لباس راحتی و یا رسمی، كه هركدام پیام و احساسی خاص را در مخاطب ایجاد میكند؛ یعنی لباسهای ما قبل از ما با دیگران حرف میزنند و پیام ارسال میكنند، و "سواد رسانهای" ما را در كشف و درك بهتر این پیامها و اهداف آنها كمك میكند و ما را در مقابله با تهدیدات و آثار سوء این رسانه ها توانمند میكند.