گفتگو با سید رضا اورنگ در برنامه هفت اقلیم
اورنگ در برنامه هفت اقلیم در مورد جشنواره فیلم كودك و نوجوان صحبت كرد و گفت :
در سالهای اولیه بعد از پیروزی انقلاب با توجه به اینكه یكی از موارد مهم و موكد پرداختن به بعد فرهنگی انقلاب بود، لذا سعی شد از سینما بهعنوان ابزاری آموزشی و راهبردی جهت فرهنگسازی ایرانی و اسلامی استفاده شود، به همین خاطر سینمای كودك و نوجوان بهواسطه جنبههای تربیتی و تأثیرگذاریاش بر تربیت نسلهای بعدی انقلاب بیشتر مورد توجه قرار گرفت. البته سینما در حالت كلی در سالهای اول بعد از انقلاب یعنی اواخر دهه پنجاه دوران افول را میگذراند اما با از سرگیری ساخت و ساز سینمایی، فیلمهایی هم بهشكل جسته و گریخته برای كودكان و نوجوانان ساخته میشد كه عمده سرمایهگذار و تهیهكننده اصلی این فیلمها كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان بود.
كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، یكی از نخستین سازمانهایی بود كه فعالیت خود را در فاصلهای كوتاه از سر گرفت و نخستین فیلمهای سینمای كودك ایران در شرایطی نوین ساخته شدند. یكی از اولین فیلمهایی كه كانون در همكاری با كارگردان بزرگ و موج نویی آن روزها یعنی داریوش مهرجویی ساخت، حیاط پشتی مدرسه عدل آفاق نام داشت. فیلمی كه در سال 1359 ساخته شد و كل داستانش در مدرسهای میگذشت كه مابهازایی از جامعه بود. اما فیلم توقیف شد و در نهایت بعد از مدتی طولانی در سال 1367 نسخه جرح و تعدیل شدهای از آن به نمایش درآمد. رسول پسر ابوالقاسم به كارگردانی داریوش فرهنگ نیز از نخستین فیلمهایی است كه اوایل دهه شصت، درباره نوجوانان در شرایط سخت كاری ساخته میشود. تا پایان سال 1371، مركز سینمایی كانون در حدود 25 عنوان فیلم تولید كرد كه بیشتر آنها فیلمهای كوتاه آموزشی بود.
او همچنین در مورد جدایی جشنواره فیلم كودك از جشنواره فیلم فجر صحبت كرد و گفت :
دستاورد جشنواره فیلم كودك زمانی مثبت بود كه بخشی از جشنواره فیلم فجر بود. با تفكیك این جشنواره از فیلم فجر شرایط به گونه دیگری رقم خورد.