بررسی "نقش رادیو در یكپارچه سازی جامعه" در برنامه "هفت اقلیم"
در برنامه "هفت اقلیم" بررسی شد.رضا مختاری، پژوهشگر تاریخ، در این برنامه، با تاكید بر نقش رادیو در یكپارچه سازی جامعه گفت: رادیو با وارد كردن موسیقی به ساحت عمومی جامعه، به موسیقی كمك كرد تا جایگاه و موقعیت خود را در جامعه كسب كند.وی تشریح كرد: ایدئولوژی سلطنت پهلوی برای عمومی شدن نیاز داشت كه از دایره نخبگانی فراتر رود، تا توده ها هم به آن ایدئولوژی وفادار شوند، لذا بعد از سخنرانی های سازمان پرورش افكار، نیازمند ابزار قوی تری چون موسیقی، هنر و رادیو بود، كه وارد عمل شوند، ِبنابر این یكپارچه سازی در حوزه های مختلف از جمله موسیقی آغاز شد و رادیو با وارد كردن موسیقی به ساحت عمومی جامعه، به موسیقی كمك كرد تا جایگاه و موقعیت خود را در جامعه كسب كند.وی با تاكید بر بی توجهی پهلوی به هویت مذهبی جامعه گفت: هویت مذهبی جامعه در مسیر این یكپارچه سازی مغفول میماند؛ چراكه سلطنت پهلوی نسبت به هویت مذهبی جامعه حساس نبود و بیشتر به شاخص ملی گرایی و تجدد توجه داشت و برنامه های مذهبی وجود نداشت، ولی بعد از شهریور 1320 نگاه كارگزاران فرهنگی و متولیان رادیو تغییر كرد و از آن "تمركزگرایی فرهنگی" پیشین(كه از نیمه دوم سلطنت رضا شاه حاكم بود) فاصله گرفتند و بر این باورشدند كه جامعه ایران تركیبی از اقوام و فرهنگها و مذاهب و لهجه های مختلف است، و در مورد تجدد، ملی گرایی و مذهب باید یك بهره اعتدالی داشته باشیم، و بر مبنای این بهره اعتدالی، هم برنامه های مذهبی و هم تجددگرایی داشته باشیم، كه هم جامعه ایران را به سمت مدرن شدن پیش برد، و هم برای جامعه ایران یك خودآگاهی نسبت به گذشته ایجاد كند، لذا نخستین رخدادهای مذهبی در بهمن 1320 در رادیو اجرا میشود و گفتارهای مذهبی جزو برنامههای ثابت رادیو می شود، و بعد از آن "رادیو تبریز" بعنوان اولین رادیوی خارج از مركز، با هویت پخش و برنامه سازی تاسیس می شود، و برنامه های "رادیو تبریز" به زبان های مختلف، "هم گرایی" را ترویج می كند. و این برنامه ها از شاهنامه تا تلاوت قرآن را در بر میگیرد و شنوندگان رادیو تبریز، تنها مردم تبریز نبودند بلكه از اقوام مختلف در نقاط گوناگون كشور بودند.وی همچنین با اشاره به تشكیل "كمیسیون تجدید نظر در برنامههای رادیو" در سال 1326 گفت: "كمیسیون تجدید نظر در برنامههای رادیو" با عضویت كسانی چون "بدیع الزمان فروزانفر" با این رویكرد و هدف تشكیل شد كه برنامه های رادیو باید در مسیر "ملی گرایی" باشد، و رادیو باید جامعه را با پیشینه خود آشناكند و در حوزه تجدد هم اعتدالی برخورد كند.وی درپایان با اشاره به نقش رادیو در گسترش زبان فارسی گفت: در زمان "دكتر مصدق" آموزش زبان فارسی به بیسوادان از طریق رادیو اجرا شد.