از ارگانون تا ارغنون

گفتگو با دكتر محمد علی مرآتی در برنامه نیستان

1401/11/27
|
13:55

مرآتی در این برنامه در مورد سازشناسی صحبت كرد و گفت :
تاریخ ساز شناسی در دنیا به سال های دور بر می گردد. سازشناسی یا ارگانولوژی اولین بار در موسیقی غربی در تاریخ 1663 توسط مارین مرسن نگارش یافت. او در رساله خود در مورد تأثیر سازها بر روان و روح انسان كار كرده است. مرآتی در ادامه گفت : واژه ارگان از ساز ارگ كلیسایی شكل گرفته است كه نقش مهمی در سازشناسی تاریخ مسیحیت داشته است.این واژه در عربی به نام ارگانون شناتخته شده كه بعد ها با نام ارغنون مصطلح شده است.
سازبندی (اركستر اسیون)

سازشناسی: مقوله ای كه به گستردگی صوتی سازها و تكنیك ها و توانائیهای سازها و همچنین به جنس صدا مربوط میشود. سازبندی: هنر تنظیم اثر برای سازهای مختلف، هنر انتخاب سازهای مختلف برای اجرای یك اثر موسیقی.

موتیف: كوچكترین جزء در موسیقی نوت است و كوچكترین ساختار موسیقی با كلمه موسیقی كه دارای مفهوم مشخصی باشد موتیف است كه به آهنگساز اجازه میدهد تا موسیقی را گسترش دهد.

تم: گستردگی تم از موتیف بیشتر است در واقع یك جزء موسیقایی كه مفهوم گسترده تر از موتیف دارد و معمولاً از موتیف طولانی تر است.

او همچنین در پایان به تئوری فارابی در مورد موسیقی اشاره كرد و گفت : او تنها كسی بود كه حنجره ی انسان را هم نوعی ساز تلقی كرد و از دامنه ی صوتی آن به عنوان ساز نام برد.

دسترسی سریع