گفتگو با امیر یل ارجمند در برنامه برداشت 41
در حاشیه چهل و یكمین جشنواره فیلم فجر امیر یل ارجمند مهمان برنامه برداشت 41 شد و گفت :
اسلام زاده دیگر كارشناس برنامه گفت:
فیلمنامه عرق روح است كه روی كاغذ نوشته می شود. او در ادامه در مورد تراوشات ذهنی صحبت كرد و گفت :
ایده ناظر، معنای نهایی داستان است كه از طریق كنش و حس زیبایی شناختی در نقطه اوج بیان میشود؛ ایده ناظر در یك جمله تغییر زندگی از یك موقعیت در ابتدای داستان به موقعیت دیگر در انتها و علت آن را توضیح می دهد. ایده ناظر جمله ای است شامل ارزش و علت. جزء اول همان بار مثبت و منفی ارزش بنیادی داستان در نقطه اوج پرده آخر است كه در نتیجه كنش نهایی داستان وارد زندگی شخصیت میشود و جزء دوم معرف دلیل اصلی برای رسیدن این ارزش به حالت نهایی خود. جملها ی كه از این دو عنصرِ ارزش و علت،تشكیل شده بیانگر معنای اصلی و مركزی داستان است.
پس برای بدست آوردن ایده ناظر داستان، باید از خود بپرسید: در پایان داستانتان، به عنوان نتیجه كنش نقطه اوج، چه ارزشی به صورت مثبت یا منفی، وارد زندگی قهرمانتان شده؟ و آن را تغییر داده سپس داستان را تا لایههای درونی بكاوید و بپرسید علت یا عامل اصلی كه این ارزش را وارد كرده چیست؟ نتیجه ایده ناظر است كه تحمیلی نیست بلكه از كنش داستان گرفته می شود.