گفتگو با امین خرمی در مورد ژانر وحشت در ادبیات و بررسی سبك ادگار آلن پو در برنامه كتاب فرهنگ
خرمی در ابتدا به تأثیر ادگار الن پو اشاره كرد و گفت : یكی از تأثیرگذارترین نویسندگان امریكایی ادگار الن پو بود كه به نگارش آثار راز آلود پرداخت.خرمی در ادامه افزود:
شاید زمانی كه ما نام ادبیات ژانر وحشت یا ژانر «Horror» را میشنویم، صحنههای دلخراشی مثل قطعهقطعه شدن اعضای بدن، خون یا زامبیها را به یاد میآوریم. یا حتی ته دلمان از به یاد آوردن «كلیف هنگر»های سینمای وحشت یا داستانهای ترسناكی كه خواندهایم خالی میشود.اما اگر بخواهیم به طور كلی به یك نقطهی دقیق از تاریخ برای به وجود آمدن ادبیات ژانر وحشت اشاره كنیم، باید تاریخ یونان و رم باستان را بررسی كنیم. در سنت دیرینهی این تمدنها و داستانهایشان اثری از ژانر وحشت دیده میشود. به طور مثال در اساطیر یونان، شخصیتی از نژاد افسانهای تایتان به نام «پرومتئوس» كه اتفاقا الهام بخش كتاب معروفی به نام «فرانكشتاین» اثر «مری شل» شده است.
یكی از شخصیتهای شرور و ترسناك داستانهای مردم آن زمان است. یا در روم، شخصی به نام «پلینی» درباره فیلسوفی به نام «آتندروس» اینطور روایت میكند: «آتندروس در خانهای دور افتاده در آتن توسط روحی سرگردان و زندانی شده در غل و زنجیر، مورد آزار و اذیت قرار گرفته است»
خرمی در ادامه به بررسی اثار الن پو پرداخت و گفت :
آلنپو از جمله افرادی است كه در نوشتن داستان كوتاه استاد بود. او آثار بینظیری خلق میكرد و قادر بود خوانندگان را تا آخرین لحظه پای كتابهایش میخكوب كند.
و عمدهی داستانهای خود را در فضایی خیالی تعریف میكرد و در بیان داستانهای پلیسی، كارآگاهی و جنایی مهارت زیادی داشت. بیشتر كتابهای این نویسنده در فضایی سیاه، تاریك و رازآلود روایت شدهاند و دربردارندهی مفاهیم مختلفی مانند مرگ، رنج، اندوه، تنهایی و... هستند. وی شخصیتهای اصلی كتابهایش را از بین افراد تنها و زجركشیده انتخاب میكرد. ادگار آلنپو خودش طعم فقر را چشیده بود و این مسئله باعث شد تا در آثارش نسبت به مشكلات اقتصادی و مالی مردم جامعه، بیتفاوت نباشد. ویلیام فاكنر، توماس مان، خورخه بورخس، ژول ورن و... از جمله افرادی هستند كه از ادگار آلنپو تاثیر پذیرفتهاند.