گفتگو با دكتر محمد علی مرآتی در برنامه نیستان. نیستان هرشب ساعت 22 و 15 رادیو فرهنگ.این برنامه را می توانید به صورت زنده از تارنمای(سایت) رادیو فرهنگ بشنوید.
مرآتی در این برنامه ریشه كلمه موسیقی سنتی را دهه چهل میلادی دانست. او معتقد است این واژه توسط غربی ها وارد موسییقی ایرانی شد.او در ادامه گفت :
آن چه از ردیف های میرزا عبدالله به جا مانده الزاما موسیقی سنتی نیست. بین موسیقی دستگاهی و موسیقی سنتی تفاوت چشمگیری جود دارد.موسیقی ایرانی شامل دستگاه ها، نغمه ها و آواز هایی است كه از سال ها پیش از میلاد مسیح جریان داشته تا به امروز كه به صورت ساده تر و قابل فهم تر در دسترس است. همچنین موسیقی ایرانی جزء كهن ترین سبك های موسیقی از دوران باستان است. لذا وقتی صحبت از موسیقی دستگاهی به میان می آید الزاما منظور ما موسیقی سنتی نیست.
مرآتی در ادامه در مورد نقش غرب در موسیقی ایرانی توضیحاتی را ارائه داد و گفت:
موسیقی غربی بر موسیقی ایران تأثیرات بسیاری داشته است. در قرن هفتم با موسیقی دانانی نظیر قطب الدینی شیرازی موسیقی ایران شكل جدیدی به خود می گیرد. در آن زمان سیستم مكتوبی از نت ها نبوده كه نوازندگان از روی آن بنوازند به همین جهت آن ها بداهه نوازی می كردند. پس از دوران صفویه بخشی انفعالی از موسیقی ایران به وجود آمد كه اگر ادامه دار می شد موسیقی ایران خیلی متفاوت تر می شد. با تأثیری كه موسیقی ایرانی از موسیقی غربی گرفت، نگاه موسیقی دان ها در ایران نیز تغییر كرد.
او در پایان اشاره ای به تغزلی بودن موسیقی ایرانی كرد و گفت :
در كل موسیقی ایرانی نسبت به موسیقی غربی، تمركز بیشتری بر جنبه های معنوی و روحی دارد. در فرهنگ ایرانی، هنر، ادب، دین و عرفان پیوندی عمیق و ناگسستنی دارند كه یكی از بهترین مصادیق آن، موسیقی سرزمین ما است.
رادیو فرهنگ را در اپلیكیشن بله جستجو كنید.
@RADIOFARHANG_IRIB