آن چه در روز دوم جشنواره سینما حقیقت گذشت...

گفتگو با سعید اسلام زاده در برنامه سینما فرهنگ

1401/09/22
|
10:31

اسلام زاده در این برنامه به كارگاه های آموزشی جشنواره سینما حقیقت اشاره كرد و نقش آن ها در آموزش سینما به علاقه مندان و هنرمندان
در دومین روز از شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، 2 كارگاه نیز برگزار شد.
از ساعت 14:30 تا 16 كارگاه «مستندسازی تك‌نفره» توسط محمدصادق اسماعیلی و از ساعت 16:30 تا 18 كارگاه «توسعه طرح و متن مستند» توسط سوپریو سن (فیلمساز هندی) برگزار شد.
اسلام زاده در ادامه گفت :
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت از یكشنبه بیستم تا جمعه بیست و پنجم آذر ماه به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس سینمایی ملت درحال برگزاری است .
دومین روز از جشنواره سینما حقیقت با برنامه‌های متنوع و اكران 36 مستند در هفت سالن پردیس سینمایی ملت میزبان علاقه‌مندان سینمای مستند بود.
سوپریو سن فیلمساز از تجربه‌هایش در «سینماحقیقت» می‌گوید
كارگاه «توسعه طرح و متن مستند» در دومین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، توسط سوپریو سن (فیلمساز هندی) برگزار شد.
سوپریو سن فیلمساز هندی است كه مستند‌هایی مانند «راه بازگشت به خانه»، «امید آخرین در جنگ می‌میرد»، «واگاه»، «شنا در میان تاریكی» و... را كارگردانی كرده است. این فیلمساز برای فیلم‌هایش بیش از 40 جایزه بین‌المللی از جشنواره‌های برلین، كارلووی واری، بیلبائو، كراكوف، تامپره، هامبورگ، اوپسالا، مونستر، ابوظبی، دمشق و زاگرب دریافت كرده است.
مستندسازی تك‌نفره
در ادامه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما‌حقیقت، كارگاه دیگری با نام «مستندسازی تك‌نفره» توسط محمدصادق اسماعیلی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
اسماعیلی متولد 1367 و دانش‌آموخته فیلمسازی با گرایش تدوین در مقطع كارشناسی و تهیه‌كنندگی فیلم مستند در مقطع كارشناسی ارشد است كه در ابتدای این كارگاه گفت: ترجیح من این است كه در این جلسه بتوانم بیشتر از تجربیات خودم برای شما بگویم و حتی در موقعیت‌ها و مطالبی بتوانیم به صورت تبادل نظر كار را پیش ببریم.
محمد صادق اسماعیلی در این كارگاه گفت: شاید پیش بیاید كه از خود بپرسید چه موضوعاتی مناسب فیلمسازی تك‌نفره است؟ واقعیت امر این است كه جواب دقیقی برای این سوال وجود ندارد. می‌دانید كه در تعریف مستندسازی تك نفره می‌گویند نوعی از مستندسازی ا‌ست كه فیلمساز تلاش می‌كند تا پروسه تولید را به صورت انفرادی پیش ببرد و می‌توان این گونه بیان كرد كه برخی مضامین و موقعیت‌ها برای این نوع از مستندسازی بهتر است. به عنوان مثال در جایی كه بحران وجود دارد، بسیار مناسب است. شاید مصادیق این چنینی وجود داشته باشد، اما تعریف مشخصی وجود ندارد.
این مستندساز مطرح كرد: همچنین به عنوان برخی از مولفه‌های مهم مستندسازی تك‌نفره می‌توان به دسترسی محدود به زمان و فرصت كافی نداشتن برای تدارك تیم، مشكلات جدی مالی و این نكته كه برخی موقعیت‌ها باید تك نفره پیش برود، اشاره كرد.

دسترسی سریع