آیت الله مبلغی: شیخ احمد جام" الگو و نماد "وحدت" است

رییس مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی هزاره« شیخ جام » شیخ احمد جام را الگو‌ و‌ نماد‌ وحدت دانست ‌وگفت :وحدت آفرینی ‌از ویژگی‌های اندیشه و آثار شیخ جام است.

1401/04/22
|
15:52

آیت الله دكتر مبلغی رییس مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی هزاره« شیخ جام » كه امروز در تربت جام آغاز شد ‌واز رادیو فرهنگ روی آنتن رفت گفت : "شیخ احمد جام" الگو و نماد "وحدت" است.

وی با اشاره به نقش وحدت آفرینی "شیخ جام" گفت: وحدت "بین ملیتی" ‌از ویژگی‌های اندیشه و آثار شیخ جام است، و حضور عرفان پژوهان و اندیشمندان از ملیت‌های مختلف در این هزاره نشان از همین امر دارد كه او وحدت بیناملیتی در منطقه ایجاد كرده است.
دكتر مبلغی وحدت "بینا انسانی" را از دیگر ویژگی‌های اندیشه و آثار شیخ جام دانست و گفت: نگاه او، یك نگاه انسانی است؛ چراكه عارف نمی‌تواند نگاه انسانی نداشته باشد و نیز اینكه ما شعرای مختلفی در طول تاریخ داشته‌ایم اما اینكه یك شاعر مورد قبول شعرای دیگر قرار گیرد و شعرای دیگر امتداد دهنده فكر و تمركز كننده بر اندیشه های آن شاعر باشند در موارد كمی رخ می‌دهد و در مورد "شیخ جام" در حد برجسته‌ای مشاهده میشود.

رییس مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی وحدت بین عبودی گرایی و مردم گرایی را از ویژگی‌های دیگر شیخ جام دانست و گفت: غالباً ما عبودیت را چنان می بینیم كه با خدمت به مردم ارتباط سطحی دارد، اما این شخصیت، یك عابد به معنای واقعی و یك عبودیت گرای در سطح بالا و عمیق بود، و در عین حال یك مردم گراست و خدمت كننده و خدمت گرایی به مردم را در اندیشه و سلوك خود دارد و این از عرفان او برمی خیزد؛ یعنی وحدت های او وحدت های دینامیكی است نه مكانیكی؛ یعنی از درون می جوشد.
وی با اشاره به بیان ارزشمند امام علی (ع) مبنی بر "حمد برای خدایی ست كه متجلی برای خلق او، به خلق او می شود" گفت: در این عبارت امام علی (ع) این حقیقت را می بینیم كه خدا برای خلق اش، در خلق اش تجلی پیدا می كند؛ یعنی اگر شما گوشه عزلت را برگزینید و به مسجد و خلوت بخزید، از آن تجلی بزرگ كه خدا در خلق برای خلق تجلی پیدا می‌كند محروم می شوید، و یك انسان ناقصی هستید ولو دعای عرفان هم كنید، تنها سهمی از عرفان را دارید، و در مورد این شخصیت بزرگ می توان گفت؛ خدا را قبل از آنكه در عزلت ببیند، در مردم تجلی خدا را دیده است، و این بالاترین تجلی است؛ در واقع، عرفان و ربطه‌ای كه بین مردم و خدا فاصله بیندازد عرفان واقعی نیست و خدا تجلی به معنای حقیقی، پایدار، تكان‌دهنده و تحول بخش در چنین عرفانی ندارد.
رییس مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به شخصیت استثنایی "شیخ جام" گفت: با توجه به آنكه شیخ جام هزاره را درنوردیده است و هرچه تاریخ جلوتر رفته كارآمدی و كاركرد این شخصیت مضاعف شده است، پیشنهاد می شود "تربت جام" را به مركز فرهنگ، عرفان و وحدت تبدیل كنیم و نگذاریم ظرفیت های این شیخ بزرگ تنها در یك همایش محدود شود.

دسترسی سریع