جانشین رییس پلیس راهرو ناجا: رفتار ترافیکی ما نماد زندگی و تفکر ماست

سردار تیمور حسینی گفت: بیش از 90 درصد رفتارهای غلط ترافیکی، ناشی از نوع تربیت است، تربیتی که ناشی از نوع نگاه و تفکر غالب جامعه است و ما اگر بخواهیم رفتارهای ترافیکی را اصلاح کنیم، باید روی رفتارهای عمومی و تفکرمان کارکنیم.

1400/09/01
|
08:24

سردار تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهرو ناجا، در برنامه «نقد امروز» رادیو فرهنگ، با تاکید بر ضرورت همراهی دو مقوله آموزش و تربیت در بحث رانندگی گفت: بیش از 90 درصد رفتارهای غلط ترافیکی، ناشی از نوع تربیت است، تربیتی که ناشی از نوع نگاه و تفکر غالب جامعه است و ما اگر بخواهیم رفتارهای ترافیکی را اصلاح کنیم، باید روی رفتارهای عمومی و تفکرمان کارکنیم.
وی با انتقاد از وجود تفکر فردی و نوعی خودمحوری در مقابل تفکر جمعی در جامعه گفت: کسی که برای رسیدن به خواسته هایش، حقوق دیگران را پایمال می‌کند، این تفکر و نگرش حتما در رانندگی او هم اثر میگذارد و همینگونه عمل می‌کند.
وی افزود: غالب ترافیک‌ها و گرههای ترافیکی ناشی از چند تخلف ساده درپی زیاده خواهی و خودخواهی عده ای است که همیشه حق بجانب تفکر و رفتار میکنند.
وی همچنین توجه به معظل «بی کیفری» را ضروری دانست و گفت: بی کیفری باعث میشود که متخلف به کار غیرقانونی خود ادامه دهد، و انگیزه رعایت قانون برای افراد قانونمند از بین برود.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت اجرای قاطعانه مقررات گفت: در کنار اصلاح رفتارهای ترافیکی که برخاسته از نوع نگاه و تفکر ماست، باید یک سیستم قوی برای برخورد با ناهنجاریها و بی قانونی هایی که به شکل «بی کیفری» ظهور و بروز میکنند، وجود داشته باشد، در غیر این صورت، با شرایط امروزی رانندگی مواجه میشویم که روز به روز نامناسبتر میشود.
وی همچنین از کاهش چشمگیر آمار جانباختگان نسبت به دهه گذشته خبر داد و گفت: آمار فوتی ها در سال 84-85، 28هزار نفر بوده است که به 16هزار نفر کاهش یافته است، که ناشی از برنامه ریزی و عملکرد خوب ما بویژه در حوزه راه است.
وی با اشاره به افزایش 750 نفر کشته در 6 ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در پارسال گفت: تصادف یک مقوله چند وجهی است و باید همه وجوه(راه، وسیله نقلیه، و عامل انسانی) را بررسی و اصلاح کرد.
فرهاد صالحیان، مدیر کل دفتر آمار و ایمنی ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هم در این برنامه با انتقاد از وضعیت آموزش و ایمنی ماشینها، گفت: وزارت راه به تنهایی، فقط در 6درصد تصادفات نقش دارد و آمار بالای تصادفات در محور قزوین- زنجان علیرقم استاندارد بودن این محور گواه این ادعاست.
وی همچنین در توضیح آمار وقوع 44 درصد تصادفات کشور در نقاط حادثه خیز گفت: 400 تا 450 نقطه از 1586 نقطه حادثه خیز در کشور، اصلاح اساسی و کاملا رفع شده است و برای بیش از 1100 نقطه باقیمانده نیز تماما اقدامات کم هزینه و زود بازده انجام شده است.
وی همچنین با تاکید بر نقش عامل انسانی در بروز تصادفات گفت: در 5 سال اخیر، 31/8 درصد فوتی های تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو، و 18/3 درصد ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه، و ٢٢/٧ درصد ناشی از انحراف به چپ است که نشان می‌دهد عامل انسانی نقش بسیار مهمی در بروز تصادفات و مرگ و میر ها دارد.
دکتر یگانه پویا، مدیر امداد خودرو کانون جهانگردی اتومبیلرانی کشور هم با تاکید بر نقش عامل انسانی در تصادفات گفت: آموزش ابتدایی شرط لازم برای رانندگی است، اما شرط کافی نیست، و مهارتهای پس از گواهینامه باید به ایمن سازی رانندگی ها کمک کند.
وی همچنین با اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه آموزش و خدمات رسانی گفت: کانون جهانگردی اتومبیلرانی آمادگی هرگونه همکاری در این خصوص را با پلیس و وزارت راه دارد.
وی با اشاره به حدود 500 برابر شدن آمار کمی جاده‌های کشور در صد سال اخیر گفت: محورهای مواصلاتی از نظر کمی رشد داشته اند، اما در سایر بخش‌ها مثل دانش رانندگی رشد نداشته ایم.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت بروزاوری خودروها گفت: درکنار بروز کردن خودروها، باید امکان نصب و بکارگیری امکانات روزآمد درخودروها فراهم باشد و استفاده از این امکانات هم فرهنگسازی شود، درغیر اینصورت آخرین و بروزترین وسیله نقلیه هم مانع تصادفات نمی‌شود.

دسترسی سریع