نگاه سیاسی به آموزش و پرورش ، معضلی كه به آن دچاریم

حسن بنیانیان، معاون اسبق آموزش و پرورش، در برنامه «رهنمون» گفت: نظام آموزش وپرورش، دانش آموزان را به سمت «سواد فرهنگی» سوق نمی‌دهد؛ چراكه در مسیر اجرای «سندتحول آموزش و پرورش» با موانع جدی فرهنگی مواجه است.

1404/05/28
|
08:36

بنیانیان، معاون اسبق آموزش و پرورش: «تعریف معاون تربیتی برای كار تربیتی در مدرسه» را از جمله موانع جدی فرهنگی پیش روی «سندتحول» عنوان كرد و گفت: وجود «معاون تربیتی» باعث شده‌است كه سایر معلمان ناخودآگاه از خود «رفع مسئولیت» كنند و این «معاون تربیتی» هم با تعداد محدودی از دانش‌آموزان غالبا مذهبی در ارتباط است، لذا بخش اعظم دانش آموزان به لحاظ تربیت آگاهانه، رها هستند و همین «معاون تربیتی تعریف شده» هم غالباً مناسب پیچیدگی‌های این جایگاه نیست.
بنیانیان افزود: این درحالیست كه در سندتحول واژه «معلم»، «مربی» تعریف شده است؛ یعنی «مسئول فرهنگی» است نه صرفاً آموزشی؛ درواقع در «سندتحول» همه عناصر مدرسه از مدیر تا تك تك معلمان «مسئول فرهنگی» هستند.
او با تاكیدبر وجود مشكل روندی و فرایند در حوزه پیاده‌سازی سواد فرهنگی گفت: وقتی سازماندهی و ارتباطات را طوری برقراركردیم كه «معاون تربیتی» را مستقیماً خطاب قراردهیم آنوقت خود «مدیر» هم هر معضل فرهنگی را به «معاون تربیتی» ارجاع می‌دهد كه این مشكل در دانشگاه و سایر سازمان‌ها هم هست.
بنیانیان همچنین «تغییرات پی درپی وزرا و مسولان» را از دیگر موانع آموزش و پرورش عنوان كرد و گفت: زمان و سلسله مراتب وزارت و مدیریت آموزش و پرورش كوتاه و حدود ١/5 تا ٢سال است؛ درحالیكه پیچیدگی‌ مسائل آموزش و پرورش بسیار است و وزرا و مدیران فرصت عمل چندانی ندارند.
او با اشاره به «بحث بودجه» و «تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی» در حوزه آموزش و پرورش گفت: تحریم‌های اقتصادی و بحران‌های نظامی و سیاسی (بویژه در چند سال اخیر) مدیران را درگیر مسائل روزمره می‌كند؛ درحالیكه جنس فعالیت در آموزش و پرورش با فعالیت‌های مقطعی و زودگذر سازگار نیست؛ یعنی باید دولت آگاهانه امروز سرمایه‌گذاری كند تا در آینده و دولت‌های بعدی آثار و بركاتش ظاهر شود و این یك دولت سرپا و بی‌مسئله را طلب می‌كند نه دولتی كه با دغدغه‌هایی چون آب و برق و گوشت و ... دست و پنجه نرم می‌كند.
بنیانیان همچنین «بی ثباتی و نگاه سیاسی به آموزش و پرورش» را معضل دیگر پیش روی آموزش و پرورش عنوان كرد و ‌گفت: نقش مجلس در مورد آموزش و پرورش باید «نظارتی» باشد و نقش «دخالتی در تعیین مجریان آموزش و پرورش» نداشته‌باشد؛ یعنی نیازمند آموزش پرورش با ثبات هستیم و وزیر آموزش و پرورش باید از زیر فشار «استیضاح مجلس» خارج شود؛ چون استیضاح مجلس نوعاً «سیاسی» است و وقتی وزیر آموزش و پرورش را معلق نگه داریم دلش به كار گرم نمی‌شود.

دسترسی سریع