صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شوربختانه خود حافظ شعرش را گرد نیاورده و محمد گلندام که در بود و نبودش هم تردید است ، در گرد آوری دیوان خواجه به سخن امروز چندان امانت نورزیده ...

... مفهوم و عمل صوفی در اندیشه و شعر حافظ به گونه ای دیگر خود نمایی می کند .
شوربختانه خود حافظ شعرش را گرد نیاورده و محمد گلندام که در بود و نبودش هم تردید است ، در گرد آوری دیوان خواجه به سخن امروز چندان امانت نورزیده و افزون بر حذف پاره ای ابیات مدح که پس از تخلص « حافظ» می آمده و هنوز چند تایی از آن باقی است ، با الفبایی کردن ترتیب غزل ها تاریخ سرودن آن ها را پریشان کرده و بنابراین زمان سرودن غزل ها روشن نیست .و نمی توان چگونگی دگرگون شدن اندیشه حافظ را پی گرفت . البته حافظ پژوهان زمان سرودن برخی از غزل ها را که به رویدادی خاص اشاره کرده است روشن کرده اند . با این یادآوری به سراغ « صوفی » میرویم که از واژه ها و مضمون های پر بسامد دیوان حافظ است .
با نگرش به این واژه در غزل های حافظ در می یابیم که حافظ صوفی بوده و خود را صوفی خوانده است یا دست کم به آنان بد گمانی و تعریض نداشته است :
یک حرف صوفیانه بگویم ، اجازت است
ای نوردیده صلح به از جنگ و داوری
یا :
صوفی صومعه ی عالک قدسم لیکن
حالیا دیر مغان است حوالتگاهم
تا به آن جا می رسد که :
ز خانقاه به میخانه می رود حافظ
مگر زمستی زهد ریا به هوش آمد
که تعریض بر صوفی و زاهد با هم است ، با این توضیح که تعریض به زاهد از صوفی سرچشمه گرفته است ، سخن را به پایان می بریم اما این بحث ادامه دارد .
والسلام

مرتبط با این خبر

  • ویژه برنامه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از رادیو فرهنگ

  • برنامه های روز هشتم سی و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

  • « گربه سیاه»

  • قائم‌مقام سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در جادوی صحنه

  • گفتگو با غزل تاجبخش در رادیو فرهنگ

  • آداب شب نشینی در فرهنگ مردم

  • آداب شب نشینی در فرهنگ مردم

  • آخرین رویدادهای جشنواره موسیقی فجر هر شب در نیستان

  • فلسفه یونان

  • « خواب آلود »