صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

رادیو فرهنگ برای آشنایی بیشتر علاقمندان حوزه تئاتروسینمابا برنامه «جادوی صحنه» از آخرین اخبار این حوزه می گوید و به نقد و بررسی نمایش ها و فیلم های درحال اجرا و اکران می پردازد.

(این مصاحبه24تیرماه درهفته نامه صداوسیمابه چاپ رسیده است.)

رادیو فرهنگ در آخر هفته خود برای آشنایی بیشتر علاقمندان حوزه تئاتر و سینما با برنامه «جادوی صحنه» از آخرین اخبار این حوزه می گوید و به نقد و بررسی نمایش ها و فیلم های درحال اجرا و اکران می پردازد.
«جادوی صحنه» پنج شنبه های هر هفته ساعت 16 تا 17 با تهیه کنندگی پرویز جمالی و گویندگی نرگس اصفهانی تقدیم شنوندگان رادیو فرهنگ می شود .
نقد فیلمی از دنیای زنانه
با خبر می شوم که قرار است خانم غزاله سلطانی کارگردان فیلم سینمایی «پرسه در حوالی من» که اولین فیلم بلند او محسوب می شود در استودیوی ضبط برنامه «جادوی صحنه» حضور داشته باشد.خودم را به استودیو می رسانم غیر از کارگردان این فیلم بهرام سروری نژاد یکی از بازیگران هم حضور دارد .
علی جعفری فوتمی (کارشناس مجری)برایم می گوید : به همراه فرانک آرتا (منتقد) می خواهیم فیلم سینمایی «پرسه در حوالی من» که درباره دنیای زنی است که در آستانه سی سالگی در دل تهرانِ امروز، به دنبال رویای مادر شدناست ، را نقد و بررسی کنیم.
تعامل با مخاطبان شهرستان
محمد صادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ در باره رویکرد جدید رادیو فرهنگ می گوید:بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان در سه سال اخیر،این شبکه رادیویی در سطح ملی توانسته آمار مخاطبان خود را افزایش بدهد‌، بر این اساس یکی از راهبردهای ما تاکید بر تعامل با شنوندگان بویژه مخاطبان در شهرستان است.
او پرداختن به آداب و رسوم اقوام ایرانی، پخش موسیقی نواحی مختلف‌، طراحی و پخش برنامه‌های مسابقه‌محور ادبی و فرهنگی را از جمله برنامه های این شبکه دانسته و می گوید: علاوه بر برنامه« جادوی صحنه» برنامه دیگری با نام« تماشاخانه» با اجرای پیمان شیخی پخش می شود که این برنامه به تاریخ تئاتر در ایران می‌پردازد وبیشتر جنبه‌ی پژوهشی دارد.ضمن اینکه علاوه بر این، برنامه ای هم در حال طراحی ست و مراحل پیش تولید آن در حال انجام است که به طور حرفه ای به تئاتر خواهد پرداخت.
مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به فصل تابستان می گوید:در فصل تابستان برنامه m.c در کوچه‌ی آفتاب در حال پخش شدن است که متشکل از آیتم‌های مختلف تفریحی ، از جمله موسیقی ملل، زبان و ادب فارسی، سبک زندگی و مسابقه است که این مجموعه برنامه «مردم‌محور« است.علاوه براین برنامه‌های عصرگاهی ما نیز به هنرهای مختلف از جمله سینما، تئاتر، شعر، داستان. هنرهای تجسمی نیز می‌پردازد. عصرانه با هنر متولی این نوع برنامه‌هاست.
بیان دغدغه های اصحاب سینما و تئاتر
پرویز جمالی تهیه کننده برنامه «جادوی صحنه» با اشاره به اینکه این برنامه از بخش های مختلفی تشکیل شده است،می گوید: این مجله سینمایی و تئاتری از بخش های «بازتاب» با بیان آخرین و تازه ترین تحولات حوزه سینما و تئاتر که توسط محمد علی مومنی اجرا می شود ،« نقد و نظر» که هر هفته یکی از فیلم های در حال اکران سینما و نمایش های در حال اجرا با حضور عوامل فیلم و نمایش توسط علی جعفری فوتمی کارشناس مجری و منتقدین مطرح در حوزه های تئاتر و سینما نقد می شود،«سینمای کاغذی» که به معرفی معرفی فیلم نامه های شاخص ایران و جهان اختصاص دارد و «نامه نمایش» که به معرفی نمایش نامه نویسان معروف وصاحب سبک جهان می پردازد تشکیل شده است. ضمن اینکه در بخش «چشم انداز» مکاتب سینما وتئاتر و همچنین لغات واصطلاحات هنرهای نمایشی با حضور کارشناسان مطرح سینما و تئاتر شرح داده می شود. جمالی تصریح می کند :در این برنامه دغدغه های اهالی و اصحاب سینما و تئاتر بیان می شود و به نظرم کمتر برنامه ای است که در شبکه های رادیویی از جمله فرهنگ ،با این موضوع تهیه و تولید شود.
او با بیان اینکه تولید همچین برنامه هایی فرصتی برای اهالی سینما و تئاتر ایجاد می کند که از دغدغه هایشان بگویند ادامه می دهد : احساس کردم که این برنامه می تواند به فعالان حوزه سینما وتئاتر این فرصت را بدهد که نه تنها از دغدغه هایشان بگویند بلکه تبلیغی برای آثار هنری اشان بشود و ضمن آن به نقد و بررسی منصفانه این آثار هنری نیز بپردازیم.
او که از سال 74 وارد رادیو شده و فعالیت خود را در این رسانه گرم با دستیاری تهیه شروع کرده می گوید: به مدت 10 سال با اساتید و بزرگان رادیو در برنامه های مختلفی همکاری کردم.
جمالی که از سال 84 توانسته اولین برنامه مستقل خود را تهیه کرده و سابقه تهیه کنندگی در رادیو های مختلفی را همچون سلامت ،تجارت ،پیام ،آوا داشته با اشاره به سختی های دعوت از هنرمندان به برنامه می گوید: وقتی با سینما گران و کارگردان ها صحبت می کنیم و آنها را به برنامه دعوت می کنیم، اول گلایه می کنند که از طرف رسانه ملی حمایت نمی شوند و درصدا و سیما آثار آنها را تبلیغ نمی کند ،قول و قرارها که گذاشته می شود که سرضبط برنامه بیایند متاسفانه به بهانه های مختلف نمی آیند یا بد قولی می کنند هرچند که باید از هنرمندان تئاتر تشکر کنیم زیرا انها همیشه حضور پر رنگی در برنامه دارند.
ترکیبی از علم و دانش و مهارت
وقتی از نرگس اصفهانی گوینده برنامه «جادوی صحنه » می پرسم در رادیو داشتن صدای شاخص مهم است یا قابلیت گویندگی؟برایم می گوید:بایستی به نکاتی اشاره کنم که در مجموع تاثیرات شگرفی بر گویندگی دارد به این معنا که گویندگی را از یک فن به هنری تاثیر گذار تبدیل می کند.هنر گوینده این است که با واژه ها و کلمات تصاویری را نقاشی کند و هر چه با مهارت بیشتری این تجسم و خلق تصویر ذهنی را انجام دهد موفق تر است که البته بخشی از این مهارتها اکتسابی است و بخشی با شخصیت ودرونیات گوینده مرتبط است.
اصفهانی می گوید: از آنجایی که رسانه رادیو و جایگاه آن در جامعه منحصر به فرد است وبی واسطه ترین
پل ارتباط مخاطب با رادیو گوینده است نقش حساس گویندگی برجسته تر می شود .نحوه بیان ،تونالیته صدا و لحن ،حس اجرا ،آگاهی از مهارتهای ارتباطی ،ابتکار عمل داشتن در برابر چالش های اجرا و مسئولیت های هر برنامه ،به روز بودن نسبت به موضوع برنامه و واقف بودن به اطلاعات تازه تر ،درست و سلیس اداکردن حروف و کلمات ،درک کامل و عمیق نسبت به مطالبی که بیان می شود و موارد دیگری که وجود دارد ،همه و همه در ساختن یک گوینده حرفه ای تاثیر گذار است ولی نکاتی نیز وجود دارد که شاید کمتر گفته و یا مطرح می شود و به عقیده من نقشی والاتر و اساسی تر در ماندگار شدن اجرای گوینده در ذهن مخاطب می تواند داشته باشد .
گوینده برنامه «جادوی صحنه » درباره ماندگار شدن اجرای یک گوینده می گوید:داشتن نگاه و حس تفهمی که همان خودرا به جای مخاطب گذاشتن است و جزو پایه ای ترین ارکان ارتباط با مخاطب است ، صادق بودن با خود و مخاطب و رعایت اصول اخلاقی هنگام اجرا،داشتن تفکر تحلیلی در هنگام اجرا به منظور استفاده و دادن اطلاعات دقیق به مخاطب ،کنترل بر خود به معنای کنترل عواطف و احساسات از قبیل خشم ،غم ،استرس و اجتناب از رفتار و گرفتن لحنی که این احساسات را منتقل کند ،برخورداری از سرعت عمل در شرایط پیش بینی نشده از مهمترین ویژگی هایی است که بایستی رعایت شود.
ضمن اینکه گوینده بایستی از تغییر صدا پرهیز کند زیرا یکدستی و شفافیت صدای گوینده را تحت تاثیر قرار
می دهدو با صدای خود هیپنوتیزم نشود به این معنا که تمرکز فقط بر خود و صدای خود نداشته و غافل از مخاطب نشویم.
او می گوید: گوینده همواره باید هوشیار و آگاه باشد که مخاطب هوشمند به سرعت و با دقت ،متوجه می شود که پیام آمده از سوی گوینده قابل اعتنا و دقیق است یا خیر،واین پیام تنها از راه لحن و صدای گوینده در ذهن و قلب مخاطب می نشیند .
اصفهانی با اشاره به برنامه «صحنه جادو» تصریح می کند: برآنیم تا دقیق ترین،تازه ترین و تاثیر گذارترین جنبه های این هنرهای زیبا را به مخاطب علاقمند ارائه کنیم و طبیعتا لحن و اجرای این برنامه هم باید منطبق و مختص چنین موضوعاتی باشد.
او در پایان صحبتهایش تصریح می کند :رادیو« جادوی صدا» و« صحنه»در ذهن مخاطب است ومن به عنوان گوینده این جایگاه رفیع را ارج می نهم.
آشنایی با مقتضیات رسانه
علی جعفری فوتمی کارشناس مجری برنامه می گوید: در بخش «نقد و نظر » به گفتگو و بحث و نقد و تحلیل آثار نمایشی روی صحنه یا فیلم های روی پرده می پردازیم. بدین معنا که ما هر هفته بر اساس تقسیم بندی که داریم عوامل فیلم یا تئاترهایی را که در حال اجرا یا روی پرده است دعوت می کنیم و به همراه یک یا دو منتقد که روی بحث مورد نظر احاطه دارند سعی می کنیم از زوایای مختلف چه در مورد متن و چه درباره شیوه ی اجرا گفتگو کنیم.البته نگاه حمایتی در برنامه از مهمترین رویکرد«جادوی صحنه » است . با توجه به اینکه گاهی وضعیت اطلاع رسانی وتبلیغات برای نمایش های روی صحنه مطلوب نیست و خیلی از نمایش ها فرصت معرفی ندارند تا بتوانند مخاطبان را جذب کنند.
جعفری با اشاره به اینکه سعی می کنیم نگاه کارشناسانه به آثار هنری داشته باشیم و آن آثار را کاملا تحلیل
می کنیم ادامه می دهد:البته به نحو مقتضی اطلاع رسانی می کنیم تا علاقمندان تئاتر و سینما بتوانند با توجه به آنچه در برنامه گفته می شود آثار مطلوب خود را برای تماشا انتخاب کنند.
او که خود روزنامه نگار و از اعضای کانون ملی تئاتر ایران و کانون جهانی منتقدان تئاتر است ادامه می دهد : سعی می شود کارشناسانی که به عنوان منتقد در برنامه حضور می یابند یا از منتقدان و روزنامه نگارانی باشند که چهره های شناخته شده ای هستند و سال ها در این حوزه قلم می زنند یا از اعضای محافل آکادمیک و مدرس دانشگاه باشند.ضمن اینکه منتقدان ما باید با مقتضیات کاررسانه ای هم آشنا باشند و بدانند آنچه که یک رسانه مبتنی بر صدا مثل رادیو نیاز دارد الزاماتش چیست ؟ و چقدر فعالیت در این رسانه با یک رسانه مکتوب متفاوت است. منتقدان ما می کوشند آثار را آن طور که باید و شاید نقد و بررسی کرده و به مخاطبان عرضه بکنند.
جعفری با بیان اینکه بیشتر در این برنامه به معرفی آثاری می پردازیم که کمتر فرصت معرفی شدن دارند ، ادامه
می دهد :به طور مثال در حوزه سینما می کوشیم به گروه هنر و تجربه هم نگاهی بیندازیم و نگاه ویژه ای داریم به فیلم هایی که در آن گروه اکران می شود ،این فیلم ها و فیلمسازانشان شاید کمتر شناخته شده باشد و کمتر از آنها دعوت شده باشد تا نظرات خود را مطرح کنند. وقتی از او می پرسم یک کارشناس مجری برنامه های هنری آن هم در حوزه سینما و تئاتر بایستی چه ویژگی هایی داشته باشد تا بهتر بتواند برنامه را اجرا کند ،می گوید: باید اشراف به آن حوزه و تخصص داشته باشد .مثلا اگر قرار است در خصوص تئاتر صحبت کنیم این جزء بدیهیات است که تئاتر را بشناسد و با مقتضیات و شرایط جریان تئاتر در کشور آشنا باشد .از سوی دیگر مقتضیات رسانه را بشناسد ،یعنی بداند که دارد کجا کار می کند و رسانه صوت محوری مثل رادیو چه اقتضائاتی دارد و چه کارهایی باید انجام شود برای اینکه مخاطب رادیویی پای آن برنامه بنشیند و از ابتدا تا انتهای آن را گوش بدهد و برنامه برایش جذاب باشد.
او تصریح می کند :کارشناس مجری برنامه های سینمایی و تئاتر بایستی بداند که با نگاه صرفا علمی و آکادمیک نمی تواند مخاطب را راضی نگه دارد چون ممکن است مخاطب، خیلی هم تخصصی نباشد، بنابراین طوری صحبت کند که هم مخاطب عام و هم متخصص برنامه را حس کند و آن قدر برایش جذابیت داشته باشد که تا پایان برنامه ،آن را گوش کند و فکر نکند صرفا وقتی را گذاشته و برنامه ای را شنیده است.
او با اشاره به اینکه تقریبا دوماه است که برنامه «جادوی صحنه» از آنتن رادیو فرهنگ پخش می شود و بخش« نقد و نظر» جایگاه خودش را پیدا کرده می گوید: به وسیله ارتباطی که با گروه های نمایشی و صاحبان فیلم های سینمایی داریم متوجه شده ایم که کارگردان ها و تهیه کننده ها می خواهند در برنامه حضور داشته باشند و بیشتر در مورد کارشان صحبت بشود و این نشان می دهد که برنامه توانسته است جایگاه خوبی برای خودش دست و پا بکند.

مرتبط با این خبر

  • مزایا و معایب نوسازی و بازسازی خانه های تاریخی

  • زلالی خوانساری به روایت کیمیای کلمات

  • دکتر حسن انوری از«فرهنگ نویسی و ویرایش» می گوید

  • «صبح است ساقیا ....»

  • اقدامات صورت گرفته در مناطق زلزله زده از زبان قائم مقام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

  • « مرگ پدرم»

  • تاریخچه کاغذ در ایران و جهان

  • نشست تخصصی نقد کتاب شرح شوق (شرح و تحلیل اشعار حافظ)

  • طنزهای وودی آلن را از فرآهنگ بشنوید

  • نقش اصناف در مقابله با پدیده قاچاق کتاب