صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

در ادامه ی سلسله نشستهای برنامه ی کیمیا در باب مفهوم خوشبختی و معنای زندگی یاسر هدایتی کارشناس مجری برنامه ی با دکتر امیر عباس علی زمانی استاد دین و فلسفه ی دانشگاه تهران درباره رابطه ی میان دوستی و خوشبختی گفتگو کرد .

در ادامه ی سلسله نشستهای برنامه ی کیمیا در باب مفهوم خوشبختی و معنای زندگی یاسر هدایتی کارشناس مجری برنامه ی با دکتر امیر عباس علی زمانی استاد دین و فلسفه ی دانشگاه تهران درباره رابطه ی میان دوستی و خوشبختی گفتگو کرد .
یاسر هدایتی در آغاز برنامه پس از قرائت غزلی از حافظ گفت : بحث امروز درباره ی نسبت دوستی و خوشبختی است . اینکه آیا ما با دوستان خود احساس خوشبختی میکنیم یا خوشبختی یک مفهوم کاملا انفرادی است ؟ و اصولا دوستان چه تاثیری در خوشبختی ما دارند ؟!
آیا بدون دوستان هم می توان خوشبختی را تجربه کرد ؟ آیا دوستی امری لذت بخش است ؟
یاسر هدایتی در ادامه گفت : چند سالی است که بحث دوستی به طور ویژه مورد توجه فیلسوفان قرار گرفته است و در دهه های اخیر مفهوم دوستی با رویکردهای جدید بسیار مورد توجه فیلسوفان قرار گرفته است .
دکتر علی زمانی در ادامه ی بحث اظهار داشت : من این سوال را مطرح می کنم که آیا خوشبختی خصوصی داریم یا خیر ؟ اگر بگوییم منهای دیگری میتوانیم به خوشبختی برسیم به این معناست که خوشبختی خصوصی داریم . خوشبختی خصوصی یعنی در درون خودمان به خوشبختی برسیم . آیا واقعا چنین است ؟ چه رابطه ای میان دوستی و خوشبختی هست ؟ آیا واقعا دوست می تواند به احساس خوشبختی ما کمک کند ؟ و دوستی جزء مولفه های خوشبختی هست یا خیر ؟
این استاد دین و فلسفه ی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش ها گفت :در ابتدا باید از مفهوم دوستی بگوییم . برخی فیلسوفان مسلمان چون شیخ اشراق معتقدند محبت وقتی عمیق و شدید باشد به عشق می رسد . همان گونه که در قرآن هم تعبیری وجود دارد که آنانی که ایمان دارند نه تنها خدا را دوست دارند بلکه بسیار خدا را دوست دارند . دکتر علی زمانی با اشاره به برخی ادعیه گفت : در برخی ادعیه درباره ی خداوند می خوانیم یا رفیق من لا رفیق له ، یا حبیب من لا حبیب له ، حبیب ، رفیق ، شفقیق همه از اوصاف دوستی خداوند هستند . دکتر علی زمانی در ادامه اظهار داشت : برای اینکه روشن شود دوستی چیست ؟ سه مفهوم دوستی را نقل می کنیم .
یک مفهوم آگاپه (AGAPE ) می باشد . آگاپه را را می توان عشق بخشایشگر معرفی کرد . این عشق خورشید وار و فراگیر است . و ویژگی های معشوق در این عشق هیچ تاثیری ندارد . عشق پروردگار به بندگان را میتوان مصداق این عشق دانست .
شاید این عشق مصداق این بیت باشد : ما نبودیم و تقاضامون نبود / لطف تو ناگفته ی ما می شنود
مولانا در جایی می گوید : لذت هستی نمودی نیست را / عاشق خود کرده بودی نیست را این عشق در معشوق ارزش می آفریند .
نوع دیگری از این دوستی هست که به آن دلبستگی یا عشق می گویند که در آن ویژگی های معشوق مهم است . این دوستی به دو شاخه تبدیل می شود . اگر عشقی باشد که به زیبایی تعلق گیرد اروس می شود اروس میلی است که در پاسخ به زیبایی پدید می آید و مشروط به زیبایی است .
نوع سوم دوستی رابطه ی دو سویه ایی است که بین دو نفر برقرار می شود . اروس عشق و دوستی یک جانبه است اما در دوستی فیلیا ، رابطه و تعلق بین دو نفر است و به دلیل ویژگی هایی که در این دو نفر است این دوستی شکل گرفته . این ویژگی ها غیر از زیبایی است و در حقیقت به کمالات طرفین باز می گردد .

مرتبط با این خبر

  • بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان در نوایی

  • خراسان گردی با « سفرنامه خوانی» رادیو فرهنگ

  • ریگ روان در رویای کاغذی رادیو فرهنگ

  • معرفی بازی های محلی در " ده ترین "

  • مترجم آثار عبدالرحمان منیف میهمان برنامه نام آوران ایران زمین

  • مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ برگزیده هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه شد

  • « گذری به محله ی امامزاده یحیی در شنیدنی های تاریخ »

  • بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان در نوایی

  • بررسی سبک داستان نویسی «چارلز دیکنز» در «من می نویسم»

  • بررسی آثار زنده یاد«افشین یداللهی» در شاعر در آینه