صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

نسرین آبروانی (معاون صدای رسانه ملی ):رادیو رسانه‌ای بسیار تحول پذیر و خود ترمیم است و همواره سرعت بالایی در تطبیق خود با فضای ارتباطی جدیدی که رسانه‌های پس از آن رقم زده‌اند داشته است.

چهارم اردیبهشت ماه روز رادیو است؛ رسانه‌ای که با وجود همه تغییر و تحولاتی که در سال‌های اخیر در فضای رسانه‌ای دنیا رخ داده، هنوز صمیمی، دوست‌داشتنی و نوستالوژیک است. خانم نسرین آبروانی معاون صدای رسانه ی ملی در پیامی از چهارم اردیبهشت سالروز تاسیس رادیو یاد کرد و درباره رادیو اظهار کرد که رسانه‌ای بسیار تحول پذیر و خود ترمیم است.
متن پیام ایشان را در ذیل می خوانید

«وجود مخاطبان میلیونیِ همراه و دوستدار این رسانه شنیداری، به رغم انبوه رسانه‌های دیداری و تجهیزات و منابع اطلاع‌رسانی مدرن و در اختیار، نشان از قابلیت ماندگاری بالای رادیو دارد. امّا راز این پویایی و ماندگاری در چیست؟ پاسخ روشن است: نوع کارکرد و تأثیر رسانه‌ها و نحوه ارتباط آنها با مخاطب یکی نیست و به همین علت، رسانه‌ها جایگزین یکدیگر نمی‌شوند بلکه مکمل هم‌اند. در واقع، هیچ رسانه‌ای هر چقدر مدرن مخاطب را از رسانه دیگر بی‌نیاز نمی‌کند که اگر جز این بود ما امروزه شاهد فعالیت هزاران شبکه و کانال رادیویی در جهان نبودیم و رادیو به عنوان یک صنعت قدرتمند و سودآور مطرح نبود.
یک ویژگی شاخص رادیو امکان استفاده مؤثر از آن در خلال کار و فعالیت روزانه است و اینکه این استفاده مخاطب را از فعالیت اصلی خود باز نمی‌دارد. به عبارت دیگر، ‌رادیو شرایط محیطی خاصی را برای شنیدن به شما تحمیل نمی‌کند و از شما نمی‌خواهد وقت خود را منحصراً به شنیدن آن اختصاص دهید.
در ثانی، رادیو رسانه‌ای بسیار تحول پذیر و خود ترمیم است و همواره سرعت بالایی در تطبیق خود با فضای ارتباطی جدیدی که رسانه‌های پس از آن رقم زده‌اند داشته است. تحولات سریع تولیدات رادیویی و آرایش مجدّد طیف مخاطبان آن پس از ظهور تلویزیون در جهان، و در مقطع کنونی (عصر اینترنت و شبکه‌های مجازی) گسترش راه های ارتباط و تعامل با مخاطب و سهیم کردن بیشتر مخاطب در محتوا با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز گواه همین مطلب است.
جدای از این‌ها، بسیاری از اطلاع‌رسانی‌ها و پخش موسیقی و خبر و اظهارنظر و گفتگو و مجله‌ها و جُنگ‌های تفریحی مبتنی بر کلام که جزو فرآورده‌های پر بسامد رادیواند اساساً محتاج تصویر نیستند (تصویر در این مقولات غالباً یک مزیت است نه یک ضرورت) و به همین لحاظ رادیو در موارد مذکور بخوبی ظرفیت اقناع مخاطب را دارد.
آمار کنونی مخاطبان ما، با توجه به تأکیدی که توأماً بر میل و مصالح مخاطب و حفظ چارچوب‌های برنامه‌ای در رسانه ملی داریم در مجموع قابل قبول است و بحمداله منحنی جذب مخاطب ما قوسی صعودی دارد. با این همه، ما بنا به طبع رادیویی خود و روحیه استعلای اهالی رادیو به این قانع نیستیم. وجه مطلوب و ایده‌آل ما حالتی است که گوش دادن به رادیو (چنانکه پیش از این هم گفته‌ایم) به مثابه وعده‌های غذایی، عادت روزانه مردم و جزو ضرورت‌های برنامه روزانه مخاطبان شود. برای رسیدن به این مقصود، شبکه‌های ما مداوماً در حال تلاش و برنامه‌ریزی‌اند. رویکردها هم مشخص است: فرآورده‌های رادیو باید روزآمد و مبتنی بر زمان و اعتماد بخشی باشند، ضریب مشارکت مخاطب در تولید محتوا افزایش یابد، پیام‌های ارزشی از طریق ساختارهای جذاب هر چه بیشتر برای مخاطب ذائقه نشین شود، دامنه‌های موضوعی برنامه‌ها تا مرز بی‌جلوگی رسانه‌های رقیب گسترش یابد و به مقوله موسیقی که عاملی ذی‌نقش در اقبال مخاطب به رادیوست اهتمام جدی شود. ما به آینده رادیو و چشم‌اندازی که برای آن ترسیم کرده‌ایم امیدواریم و اطمینان داریم که این رسانه به حول و قوه الهی و با پشتوانه سرمایه اصلی آن که توده‌های میلیونی مردم‌اند در سالهای پیش رو جهش‌های نظرگیری را تجربه می‌کند.

سالروز آغاز به کار رادیو را به خانواده بزرگ این رسانه گرم و مخاطبان گرانقدر و صمیمی آن در سراسر کشور تبریک می‌گویم و از خداوند متعال توفیق و سربلندی و شادابی همه این عزیزان را خواهانم.»

مرتبط با این خبر

  • مولانا جلال الدین، خورشید عرفان ایران (قسمت هفتم)

  • علی علیه السلام مرد عدالت

  • «پرتره»

  • "آئینه بلاغت" و" قدر عشق" در رادیو فرهنگ

  • ویژه برنامه قدر عشق ؛ چقدر علی و قدر علی را میشناسیم؟

  • آینه بلاغت ؛ بلاغت کلام امیر مومنان علی (ع)

  • ویژه برنامه شب های قدر از رادیو فرهنگ

  • چگونگی قرار دادهای اجاره های مسکونی و تجاری

  • تحلیل و بررسی هزینه‌های صرف شده در جشنواره تئاتر فجر

  • وقتی مهتاب گم شد