صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

16 مهر ماه برابر با هشتم اکتبر مصادف بود با روز جهانی کودک.به همین مناسبت محمدجواداحمدی نیا کارشناس مجری برنامه ی رادیو کتاب باکیانوش غریب پورطراح گرافیک وتصویر ساز درباره ی تاریخ کتاب کودک به گفتگو نشستند .بخش هایی از این گفتگو را بخوانید.

محمد جواد احمدی نیا در آغاز بحث گفت : امروز قصد داریم درباره ی ساخت و مناسبات تدوین یک کتاب کودک در ایران در گستره ی تاریخی گفتگو کنیم .
کیانوش غریب پور طراح گرافیک و تصویر ساز درباره ی تاریخ تصویر گری کتاب و گستره ی تاریخی آن گفت : در سالهای دور تفکیک ویژه ای میان کتاب کودک و کتاب عمومی وجود نداشت .به تدریج کتاب کودک به جریانی مجزا در دل صنعت نشر و ادبیات فارسی تبدیل شد . به همین سبب هر چه دورتر می رویم از نظر تصویر گری بین تصویر کودک بزرگسال تفاوت ویژه ای نمیبینیم اما هر چه به دوران معاصر نزدیک تر می شویم از اوایل دهه ی 40 این جریان به دلیل حضور نوعی آموزش در صنعت نشر ایران به تدریج شکل خاصی به خود می گیرد و به یک رگه ی روشن در صنعت نشر می شود .
غریب پور در ادامه اظهار داشت : اگر بخواهیم نقطه ی مبدایی را برای تاریخ کتاب کودک در ایران در نظر بگیریم باید بگویم حدود و شصت و شش سال پیش با حضور انتشارات فرانکلین جریان نویی در تصویر گری کتاب کودک در ایران پدید آمد .
غریب پور خاطر نشان کرد : انتشارات فرانکلین برای آموزش صنعت نشر در ایران و تامین کتاب برای آموزش و پرورش تاسیس شد که چهره های قوی را تربیت کرد و این افراد پس از مدتی به جریان مترقی تر کانون پرورش فکری کوکان پیوستند .
در آن زمان دو جریان شکل گرفت جریان زندگی مدرن و سبک زندگی مورد علاقه ی آن دوران شبیه غربی ها شده بود و به همین سبب این سبک غربی به سادگی در کتابهای ن دوران قابل مشاهده بود اما به سرعت و با شکل گیری گرایش هایی در دهه ی 50 این جریان از جهت هنری و اجتماعی مورد نقد قرار گرفت .
غریب پور در ادامه درباره ی جریانی که که در کانون پرورش فکری کودکان شکل گرفت خاطر نشان کرد : جریانی که در کانون پرورش فکری کودکان شکل گرفت جریانی نخبه گرا بود و کانون به عنوان یک سرمنشاء کاملا درخشان در تصویرگری آغاز به کار کرد . در حقیقت پدید ه ی کتاب کودک در ایران از کانون پرورش فکری کودکان آغاز شد .

محمد جواد احمدی نیا کارشناس مجری برنامه در ادامه درباره ی سیر تاریخی کتاب کودک در ایران اظهار داشت : از زمانی که صنعت نشر وارد کشور ما شد گونه ها و ژانرهای مختلف ادبی را در ایران شاهد بودیم . که بسیار مورد توجه قرار داشتند . ژانرهایی مثل ژانر مذهبی ، ژانر ادبیات کلاسیک با تکیه بر شاهنامه ، خمسه و آثار سعدی و سپس هر چه زمان گذشت شاهد ادبیات عامیانه و ترجمه شدیم .
پس از جنبش مشروطه ، فضا یاز تر و توجه به کتابهای حوزه های مختلف بیشتر شد . و افرادی چون میرزا ابراهیم خان عکاس باشی در چندین سفر که همراه مظفرالدین شاه به فرنگ رفت تجهیزاتی را با خود به ایران آورد و کتاب اخلاق مصور را هم نوشت و تصویر گری کتاب را نیز خود انجام داد . این افراد باعث شدند جریان کتابهای کودکان در ایران باز تر شوند .
با به وجود آمدن دارالفنون همه چیز به صورت آکادمیک تر پیش رفت . مثلا افرادی به نام میرزا رضا خان مهندس یا عبدالغفار نجم الملک به صورت ویژه به تصویر گری کتابهای جغرافیا برای کودکان پرداختند . برخی افراد در تمام حوزه ها کار تصویر گری انجام می دادند اما برخی چون میرزا رضا مهندس که خود هم ریاضیدان بود و هم جغرافی می دانست به صورت اختصاصی اقدام به تصویر گری کتاب برای کودکان نمودند .

مرتبط با این خبر

  • شنیدنی هایی از تهران جدید در زمان قاجار

  • بررسی ارتباط نشر کتاب و سرانه مطالعه در رادیو فرهنگ

  • سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی در «هفتانه»

  • "لوح خورشید" به مروجان و کتاب های جذاب اهدا می شود

  • بررسی ارتباط نشرکتاب و سرانه مطالعه در «سکوت کتاب»

  • به بهانه تولد استاد تارنوازی ایران؛ نگاهی به زندگی و آثار موسیقیایی «هوشنگ ظریف »

  • همراه با عدالت عابدینی و دوچرخه اش در سفرنامه خوانی به مالزی سفر کنید!

  • نگاهی به نمایش «مقدس » سعدی محمدی عبد، تا معافیت مالیاتی هنرمندان در «جادوی صحنه»

  • نگاهی به زندگی و آثار موسیقیایی «هوشنگ ظریف » در خنیاگران

  • «رفاقت با سازهای ایرانی» در چاپ اول