صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

داستان نویسی راه دشواری دارد.راهی ازمسیرخواندن و مطالعه ی فراوان در تمامی زمینه ها،هیچکس با خواندن چندجلد کتاب داستان نویس نمی شود ، برای اینکه بتوان داستان خوب نوشت -علاوه بر استعداد ذاتی- باید کار و برنامه ای سخت را دنبال کرد و...

فردا اختتامیه ی نهمین جشنواره داستان انقلاب برگزار میشود . درباره ی چگونگی برگزاری این جشنواره ، با سرکار خانم منیژه آرمین دبیر نهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب گفتگو کردیم . در زیر این گفتگو را می خوانید:
****خانم آرمین درباره ی نهمین جشنواره ی سراسری داستان انقلاب و آثاری که به این جشنواره ارسال شد توضیح دهید .
در نهمین جشنواره سراسری و در مرحله ی اول 449 اثر به دبیر خانه ارسال شد و در مجموع 242 نفر در این جشنواره شرکت کردند . در بخش داستان کوتاه نوجوان 65 اثر ، در بخش رمان نوجوان 29 اثر ، در بخش داستان کوتاه بزرگسال 27 اثر و در بخش رمان بزرگسال 79 اثر به دبیرخانه ی جشنواره ارسال شد .
در مرحله ی بعد از بین آثار ارسالی در بخش داستان کوتاه نوجوان 11 اثر ، در بخش رمان نوجوان 9 اثر در بخش داستان کوتاه بزرگسال 56 اثر و در بخش رمان بزرگسال 20 اثر به مرحله ی دوم راه یافت و برگزیدگانی از میان این آثار انتخاب شده اندکه فردا در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد .
اما در بخش هیئت داوران آقایان خسرو باباخانی و محمد کاظم مزینانی حضورداشتند . در بخش نوجوان ، خانم طاهره ایبد ، دکتر محسن پرویز و آقای علی اصغر عزتی پاک آثار را ارزیابی کردند .
در بخش بزرگسال هم خانم راضیه تجار ، آقای حسین فتاحی و قاسمعلی فراست به عنوان هیئت داوران حضور داشتند .

*****خانم آرمین چه شرایط اجتماعی و فرهنگی باعث رشد ادبیات داستان نویسی در یک جامعه می شود ؟
به نظر من هر چه فرهنگ جامعه در برهه های مختلف بالاتر باشد، قطعا فعالیتهای فرهنگی و محصولات فرهنگی نظیرداستان نویسی فراگیر تر و غنی تر می شود و آنچه جامعه را با ادبیات خود متحول میکند این است که باید فرهنگ جامعه را بالا برد .
***** خانم آرمین درباره نقاط قوت و ضعف داستان نویسی در ایران بگویید . چه نقاط قوت و ضعفی در این حوزه داریم
باید بگویم وجود تعداد زیاد نویسنده از نقاط قوت ماست و این اتفاق پس از انقلاب به وقوع پیوست . ما تعداد زیادی نویسنده داریم که گاهی از تعداد خوانندگان بیشتر می شوند . علت این امر این است که اقبال افراد معمولی پس از انقلاب به هنر داستان نویسی زیاد شد و این تفکر که هر داستانی قابلیت تبدیل به کتاب را دارد در بین مردم رواج پیدا کرد . اما واقعا هر داستانی قابلیت کتاب شدن ندارد .من به جرات می گویم داستان نویسی یکی از سخت ترین فعالیتهای هنری است و وادی است که پیچیدگی های خاص خود را دارد .
داستان نویسی از جمله فعالیتهایی است که با کوشش به ثمر می رسد . همانطور که گفتم وجود تعداد زیاد داستان نویس یکی از نقاط قوت ماست اما در مقابل ما داستان نویس خوب و عالی کم داریم و این یکی از مهم ترین نقطه ضعفها ی ما در این عرصه است .
این تصور باید تربیت شود و علاقمندان داستان نویسی باید بدانند که رکن اصلی داستان نویسی خواندن و مطالعه ی فراوان در تمامی زمینه هاست . هیچ فردی با خواندن ده یا بیست جلد کتاب داستان نویس نمی شود ، برای اینکه بتوان داستان خوب نوشت حداقل باید 500 جلد کتاب در زمینه های مختلف مطالعه کرد . نداشتن مطالعه ی کافی درباره ی بن مایه ی داستان نویسی و
نبود ذخیره ی ادبی کافی اساسی ترین ضعف داستان نویس های ما ست و این بن مایه تنها با مطالعه ی دائمی حاصل می شود .
چالش دیگری که در سالهای اخیر بسیار با آن روبه رو هستیم ، داستانهای کلیشه ای با موضوعات کلیشه ای است . مثلا از یک داستان استقبال زیادی می شود پس از آن ، داستانهایی با همان موضوع به سبکهای مختلف تکرار می شود و این خوب نیست . در هنر باید خلاق بود و نوآوری داشت . و کلیشه شدن داستانها در سالهای اخیر یکی دیگر از ضعفهای داستان نویسی است .
**** به عنوان سوال پایانی ، آیا برگزاری جشنواره داستان انقلاب می تواند به رشد کمی و کیفی ادبیات داستانی انقلاب کمک کند .
ببینید پس از انقلاب عامه ی مردم با هنر آشتی کردند وقتی مردم با هنر آشتی می کنند طبعا یک اتفاق خوب رقم می خورد . داستان انقلاب هم از همینجا آغاز شد پس از انقلاب افراد مختلف در زمینه های مختلف شروع به نوشتن داستان کردند و از میان نوشته های کثیر ، آثار خوبی منتشر شد و این امر به فراگیری داستان انقلاب کمک کرد .
مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره داستان انقلاب فردا بیستم فروردین ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود

مرتبط با این خبر

  • مولانا جلال الدین، خورشید عرفان ایران (قسمت هفتم)

  • علی علیه السلام مرد عدالت

  • «پرتره»

  • "آئینه بلاغت" و" قدر عشق" در رادیو فرهنگ

  • ویژه برنامه قدر عشق ؛ چقدر علی و قدر علی را میشناسیم؟

  • آینه بلاغت ؛ بلاغت کلام امیر مومنان علی (ع)

  • ویژه برنامه شب های قدر از رادیو فرهنگ

  • چگونگی قرار دادهای اجاره های مسکونی و تجاری

  • تحلیل و بررسی هزینه‌های صرف شده در جشنواره تئاتر فجر

  • وقتی مهتاب گم شد