صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

در این داستان، یک جوان بیست و چند ساله، هجده روز از زندگی قدیم خود را روایت می‌کند. زندگی‌ای که پر است از فقدان‌ها و روابط نیمه تمام و یا موقعیت‌های از دست رفته. انگار که او با بیانِ گذشته، دارد از شدت دلتنگی به خاطرات قدیمش چنگ می‌زند.

درباره ی نویسنده : هاروکی موراکامی زادهٔ 12 ژانویه 1949 است. او یک نویسندهٔ ژاپنی است و کتاب‌ها و داستان‌های او در ژاپن و همچنین در سطح بین‌المللی پرفروش شده و به 50 زبان دنیا ترجمه شده‌اند. و میلیون‌ها نسخه از آن در خارج از کشور خودش به فروش رفته‌اند.
کارهای او جوایز متعددی را از جمله جایزه جهانی فانتزی، جایزهٔ بین‌المللی داستان کوتاه فرانک اوکانر، جایزهٔ فرانتس کافکا را دریافت کرده‌است. مهم‌ترین آثار موراکامی عبارتند از؛ تعقیب گوسفند وحشی، جنگل نوروژی، کافکا در کرانه و کشتن کمانداتور است.
به آواز باد گوش بسپار اولین رمان هاروکی موراکامی، و در واقع معرفِ او به ادبیات ژاپن است.
رمان به آواز باد گوش بسپار بعد از مدتی جایزه گنزو را از آنِ خود کرد، و همین اتفاق برای موراکامی انگیزه‌ای شد که نوشتن را ادامه دهد.
در این داستان، یک جوان بیست و چند ساله، هجده روز از زندگی قدیم خود را روایت می‌کند. زندگی‌ای که پر است از فقدان‌ها و روابط نیمه تمام و یا موقعیت‌های از دست رفته. انگار که او با بیانِ گذشته، دارد از شدت دلتنگی به خاطرات قدیمش چنگ می‌زند.
این رمان اولین سه‌گانه‌ی معروف موراکامی به نام سه گانه‌ی “موش” است. و کتاب‌های “پین بال” و “تعقیب گوسفند وحشی” تکه‌های دوم و سومِ این سه گانه را شامل می‌شوند.
اولین جملات کتاب نیز چنین است:
“چیزی به نام نوشته‌ی کامل وجود ندارد؛ درست همان‌طور که چیزی به نام یاسِ کامل وجود ندارد.” نویسنده‌ای که در دوران دانشگاه به او برخوردم، این‌چنین گفت. مدت‌ها گذشت، تا توانستم منظورش را کاملا درک کنم، اما باز هم در کلماتش تسلا می‌یافتم -که چیزی به نام نوشتن کامل وجود ندارد.

بخش هایی از متن کتاب را در زیر بخوانید :

مادربزرگ فقیدم می‌گفت: “آدم‌های سیاه‌دل خواب‌های تیره می‌بینند. آن‌ها که قلب‌هایشان سیاه‌تر است، اصلا خواب نمی‌بینند.”
شبی که مادربزرگم مُرد، اولین کارم این بود که دست‌هایم را دراز کردم و به آرامی چشمانش را بستم. در آن لحظه، همه‌ی خواب‌هایی که در هفتاد و نه سالش دیده بود، بی‌صدا ناپدید شد (پوف!) مثل رگباری تابستانی بر پیاده‌روهای داغ. چیزی باقی نماند.

میان آن‌چه تلاش می‌کنیم درک کنیم و آن‌چه واقعا قادر به درکش هستیم، خلیجی قرار گرفته است که آن دو را از هم جدا می‌کند. هرقدر هم که خط‌کش‌مان بلند باشد، هرگز نمی‌توانیم عمق این خلیج را حساب کنیم.

دروغ‌ها چیزهای وحشتناکی هستند. می‌توان گفت، بزرگ‌ترین گناهانی که جامعه‌ی مدرن را می‌آزارند افزایش دروغ و سکوت است. گستاخانه دروغ می‌گوییم و بعد زبان‌مان را قورت می‌دهیم.
به هرحال، اگر تمام طول سال صرفا حقیقت را بگوییم، احتمالا حقیقت ارزشش را از دست بدهد.

چیزهایی تو این دنیا هست که نمی‌تونی هیچ‌کاری‌شون کنی.
مثلا چی؟
مثلا پوسیدگی دندون. یه روز یهو درد می‌گیره. هیچ‌کی -هرقدر هم که تلاش کنه دلداریت بده- نمی‌تونه دردش رو تسکین بده. باعث میشه از دست خودت عصبانی شی. بعد، تا به خودت می‌آی می‌بینی از دست بقیه عصبانی‌ای، چون اون‌ها از دست خودشون عصبانی نیستن. می‌بینی چه‌جوری زیاد می‌شه؟
گفتم: یه‌جورایی، ولی باز از یه کم دورتر بهش فکر کن. همه‌ی ما با شرایط یکسان به دنیا می‌آیم؛ انگاری همه‌مون با هم سوار یه هواپیمای خرابیم. البته، بعضی‌هامون خوش‌شانس‌ترن. بعضی ضعیفن و بعضیا قوی. بعضیا پول‌دار و بعضیا فقیر. اما هیچ‌کی سوپرمن نیست، از این نظر همه ضعیفیم. اگه چیزی داشته باشیم، می‌ترسیم از دستش بدیم؛ اگه هیچی نداشته باشیم نگران اینیم که همیشه همین‌طوری بمونیم. همه‌مون یه جوریم. هرچی زودتر این رو بفهمی، می‌تونی تلاش کنی خودت رو قوی‌تر کنی، اگه شده یه ذره. اشکالی نداره اگه بهش تظاهر کنی. درسته؟ هیچ آدم واقعا قوی‌ای در کار نیست. فقط آدم‌هایی هستن که ادای قوی‌ها رو درمی‌آرن.

“در جدیدترین رمان شما، قهرمان‌تان والدو، دوبار روی مریخ می‌میرد و بعد، یک بار هم روی ونوس. این تضاد نیست؟”
هارتفیلد پاسخ داد : “آیا با نحوه‌ی جریان زمان در فضای کهکشانی، آشنا هستی؟”
خبرنگار جواب داد که: “نه، ولی هیچ‌کس دیگری هم این را نمی‌داند.”
“فایده‌ی رمان نوشتن -درباره‌ی چیزهایی که همه می‌دانند- چیست؟”

طبق خواسته‌ی او، این نقل‌قول نیچه را بر سنگ‌مزارش حک کردند:
“چگونه ممکن است، کسانی که در نور روز زندگی می‌کنند عمق شب را درک کنند؟”

مرتبط با این خبر

  • ثبت جهانی صنایع دستی ایران موجب رونق صنعت گردشگری

  • «شایو »

  • بررسی وضعیت اکران فیلم های سینمایی در دست به نقد رادیو فرهنگ

  • کودکان استثنایی پشت چراغ سبز رادیو فرهنگ

  • اکران فیلم های سینمایی در برنامه دست به نقد

  • روایت تاریخ مراسم گل افشانی در عهد هخامنشیان

  • مسئولیت های جامعه در برابر کودکان معلول جسمی حرکتی چیست؟

  • آثار مکتوب حسن مشحون در برنامه خنیاگران

  • اخبار و رویدادهای فرهنگی اجتماعی روز در برنامه کوبه رادیو فرهنگ

  • جایزه جهانی کتاب سال فراخوان داد