صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

فلسفه ی مردم شناختی جشن چهارشنبه پایان سال که سرشار از نمادها و رفتارهای اخلاقی – اجتماعی بوده ، همواره با استقبال مردم مواجه شده است .

جشن چهارشنبه آخر سال خورشیدی ، از دیر باز در ایران گرامی داشته میشد .فلسفه ی مردم شناختی این جشن که سرشار از نمادها و رفتارهای اخلاقی – اجتماعی است و ریشه های مردمی آن ،این جشن را در بسیاری از نقاط سرزمینمان تبدیل به کاروانی از شادیها کرده است. پایان سالی در آغاز سال نو ، آمدن بهار و برتابیدن آفتاب . سبز شدن درخت و نوید زندگی جدید ، مهم ترین ریشه های کار کردی مرم پسندانه آن را مشخص می کند .
در سال های اخیر اما برخی رفتارهای پرخاشگرانه ی ضد اجتماعی که گاه از سر نا آگاهی و گاه از سر سودای منفعت طلبانه صورت گرفته ، جشنی که نماد تعلق و همدلی مردم و مردمان به خانواده بوده را تبدیل به میدان جنگ کرده است!
اینک اما با همدلی و هم آوایی خردمندانی از اهل خرد ایران ، انتظار می رود ، شب چهارشنبه آخر سال به حرمت آیین های پدران و اخلاق اجتماعی و حرمت خون شهیدان ( آتش نشانها) تنها و تنها پیام آور شادی باشد و همدلی و اتحاد ایرانیان در مقابل نمادهای سیاه زمستان جهان .
از یاد نبریم که یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که تمامی آیین‌ها و یادمان‌هایی که مردم ایران در هنگامه گوناگون بر پا می‌داشتند و بخشی از آنها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار شده است، با منش، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته بود و در همه آنها، اعتقاد به پروردگار، امید به زندگی، نبرد با اهریمنان و مرگ‌پرستان، در قالب نمادها، نمایش‌ها و آیین‌های گوناگون نمایشی گنجانده شده بود.
جشن شب چهارشنبه را دراختیار داشته باشیم که فرصتی است برای گردهمایی خانواده ها و چرخش واژگان زیبا.

مرتبط با این خبر

  • «برنامه ی مروارید شرق ، میزبان مستند سازانی از تلویزیون ملی چین »

  • «صوفی بیا که آینه صافی ست جام را »

  • « آن میلر دیگر»

  • نگاه ژان مارک هووس به سعدی و ویکتور هوگو

  • برخوانی کتاب حج نوشته شهید مطهری

  • رابطه معماری و شهرسازی با گردشگری مذهبی

  • بخش دوم گفتگو با احمد ابومحبوب را بشنوید

  • « تعامل رسانه های شنیداری ، دیداری و مکتوب ، ضرورت عصر رسانه ها»

  • سه تار»

  • گفتاری از فریدون مجلسی درباره سعدی و هوگو