صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

محمد صادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ در گفتگو با خبرنگار روزنامه ی «صبح نو » گفت : بین‌شاخه‌های‌مختلف‌هنر توازن‌ ایجاد کرده‌ایم

رادیوفرهنگ یکی از شبکه‌های تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران است که اخیراً با تولید برنامه‌های متنوع در حوزه فرهنگ، بیش از قبل شنیده می‌شود هرچند که به‌دلیل تنوع و تعدد رسانه‌ها، این روزها رادیو جایگاه چند دهه

قبل خودش را ندارد؛ اما هم‌چنان با مخاطبی محدودتر تأثیرگذاری‌اش را دارد. رادیو فرهنگ، یکی از شبکه‌های رادیویی در ایران است.

این رادیو وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و به مباحث فرهنگی، ادبی، هنری، به‌ویژه مباحث فکری معاصر می‌پردازد. در کنار بهره‌گیری در خور از پخش موسیقی، پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جامعه معاصر، از

اهداف این رادیو است. رادیو فرهنگ که قبلاً رادیو دو خوانده می‌شد از آنجا که به پخش جلسات مجلس می‌پردازد با نام رادیو مجلس نیز شناخته می‌شود.

آقای محمدصادق رحمانیان، مدیر این شبکه رادیویی چند سالی است که در این قامت مشغول کار شده و البته خودش از آدم‌های دست به قلم حوزه فرهنگ و هنر به حساب می‌آید.

وی چند هفته پیش در یادداشتی ضمن تقدیر از آقایان بهروز رضوی و فرهنگ جولایی نوشته بود:

«زیباترین سویه کار در رادیو، فراموش کردن دنیا، مانند کودکان است، درک وجود مسوولیتی عمیق در حین بازی و تفریحِ دلخواه. وقتی که در لحظه با شنوندگان ارتباط برقرار می‌کنید. همه 6روز را در آفرینش و برنامه‌سازی سر
می‌کنید با همان صداقت و صمیمیتی که در کودکان سراغ داریم. آیا جدی‌تر از شما، آیا جدی‌تر از ما کسی در این بازی وجود دارد؟»

با آقای محمدصادق رحمانیان، مدیر رادیوفرهنگ گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

**درباره اهداف شکل‌گیری رادیوفرهنگ توضیح می‌دهید؟

رادیوفرهنگ همان رادیو دو است که زمانی دوشادوش رادیو ایران فعالیت می‌کرد. از ابتدای سال1378 مسوولان وقت رادیو از جمله دکتر حسن خجسته تصمیم گرفتند که نام و ماهیت این رادیو را تغییر بدهند. رادیو دو در آن زمان

ماهیتش بیشتر آموزشی و گاهی پخش سرریز برنامه‌های رادیو ایران بود.

از سال78 طراحی جدیدی شکل گرفت که درواقع بنیان اصلی را که امروز در رادیوفرهنگ داریم ایجاد کرد.

** چه گروه‌هایی در رادیوفرهنگ فعالیت می‌کنند؟

گروه‌های رادیوفرهنگ شامل جامعه، ادب و هنر، تاریخ و دانش هستند. البته امروز ساختاری که عرض کردم تغییر کرده است. هدف اولیه رادیوفرهنگ پوشش ادبیات و هنرمعاصر ایران است. از ابتدای آغاز به کار رادیوفرهنگ تا به

امروز آقایان دکتر محمدرضا ترکی، سعیدی کیاسری، کاظم‌زاده، شریف‌زاده و بنده این شبکه را مدیریت کرده‌اند.

**با توجه به تعدد رسانه‌هایی با موضوع فرهنگ، رادیوفرهنگ چه تغییراتی همگام با زمانه انجام داده است؟

رادیوفرهنگ با فضایی تخصصی کارش را شروع کرد. از زمانی که بنده مسوولیت دریافت کردم نگاه متفاوتی پیدا کردیم. مخاطب عام، نیمه‌تخصصی و تخصصی را مدنظر قرار داده‌ایم. در پی تولید و پخش برنامه‌هایی هستیم که در

حوزه فرهنگ برای مخاطبان کاربردی باشند.

**آیا مأموریت رادیوفرهنگ چیزی شبیه به شبکه چهار سیماست؟

راستش نه دقیقاً! سعی کرده‌ایم تعامل بیشتری با مخاطبان داشته باشیم. شبکه چهار فضایی نخبگانی دارد که ما آن طور نیستیم. شاید سایت رادیوفرهنگ باعث این شباهت شده باشد اما درواقع خروجی کارمان متفاوت است.

ظاهراً قالب کاری شما ادبیات و موسیقی است؛ آیا دیگر شاخه‌های هنری در اولویت شما نیستند؟

اگر عملکرد رادیوفرهنگ از ابتدا بررسی شود نگاه شما درست است اما باید عرض کنم که از حدود چهار سال پیش فضای کاری ما متفاوت شده است. سعی کردیم توازنی بین شاخه‌های مختلف هنر ایجاد کنیم. امروز برنامه‌هایی

مختص به سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی و... داریم. تلاش کرده‌ایم به شاخه‌های مختلف به طور هم‌وزن بپردازیم اما به هرحال برخی از هنرها-مثل موسیقی و شعر- هنرهایی شنیداری‌اند و طبیعتاً توسعه بیشتری پیدا

می‌کنند.

**خودتان کدام برنامه‌های رادیوفرهنگ را شاخص‌تر از بقیه می‌دانید؟

سعی کرده‌ایم نگاهی گسترده در موضوعات داشته باشیم. برنامه‌ای به نام «هفت کوچه» داریم که در روزهایی که مجلس تعطیل است، آن‌جا را پوشش می‌دهیم. از آن‌جایی که با زندگی و فرهنگ مردم دخیل است، طبعاً

استقبال بیشتری هم از این برنامه شده است. برنامه دیگرمان که هر شب از ساعت12 شب پخش می‌شود «چهارباغ» است که با فرمی تعاملی ساخته می‌شود. شنوندگان با حضور در برنامه شعرخوانی می‌کنند. هیچ

محدودیتی در قالب‌های شعری هم وجود ندارد. دراین برنامه مدیریت با شنوندگان است و ما آن را مدیریت موسیقایی می‌کنیم.

**آیا با توجه به تأکیدات رهبرانقلاب درباره لزوم چندصدایی در جامعه، برنامه‌ای با این نگاه تولید کرده‌اید؟

از بهمن‌ماه برنامه‌ای با عنوان «میدان آزادی» طراحی کردیم. هرشب از ساعت23 روی آنتن می‌رود. در این برنامه نگاه‌مان این است که گره‌های احتمالی ذهنی جامعه را تحلیل و تبیین کرده و سپس حلش کنیم.

هر خبر را با نفر اول مربوط به آن خبر بررسی خواهیم کرد. این طراحی است که ما داریم و امیدواریم بتوانیم میدان‌آزادی را به سمتی پیش ببریم که رو به رشد باشد.

**چهل سالگی انقلاب را تجربه کردیم و سال جدید هم پیش روست؛چه‌برنامه‌هایی برای سال آینده در نظر دارید؟

رویکرد سال آینده ما توجه به تفکر بیشتر و عمیق شدن در برنامه‌ها هستیم. تمام تلاش‌مان این است که محتوا را عمیق‌تر کنیم. می‌خواهیم کیفیت برنامه‌ها را به لحاظ ساختاری ارتقاء بدهیم. بسیاری از برنامه‌های رادیویی در

حال حاضر متن درکنار کارشناسی است. در پی ایجاد ساختارهای دیگری در عرصه برنامه‌سازی رادیو هستیم. قالب‌هایی مثل گزارش، مستند، مناظره، مصاحبه، برنامه‌های ترکیبی، مشاعره و مسابقه را درنظر داریم تا ظرف

کاری‌مان باشند. باید اشاره‌ای هم به برنامه‌های کتاب‌محور داشته باشیم. تنها شبکه رادیو تلویزیونی که در عرصه کتاب به صورت خیلی نظام‌مند فعالیت می‌کند، رادیوفرهنگ است. ما گروه تخصصی کتاب داریم. تلاش کرده‌ایم کتاب

و کتاب‌خوانی را با شیوه‌های مختلف حرفه‌ای ترویج کنیم.

خوانش کتاب به همراه موسیقی‌های شناسنامه‌دار؛ گفت‌وگو با نویسندگان، منتقدان، خوانش کتاب، نقد کتاب، اخبار کتابی، صحبت‌های ناشران و... گردش‌های محتوایی است که ما در حوزه کتاب داریم. امیدواریم در حوزه

کتاب‌خوانی هم‌چنان حرکت کنیم و کمکی به ارتقای سطح کتاب‌خوانی جامعه بکنیم.

مرتبط با این خبر

  • نت هفتم: بررسی موسیقی فیلم «تنگه ابوقریب»

  • نقالی در دوره‌ی قاجار در ایران

  • سفرنامه ادموند ادنوان

  • «نان سال‌‏های جوانی»

  • رویای کاغذی « زوربای یونانی» را می خواند

  • "سوره باران" ویژه برنامه شب های قدر رادیو فرهنگ

  • در برنامه هفت کوچه: دعا و نیایش در فرهنگ مردم

  • گفتگو با سوسن اصلانی آهنگساز و همسر استاد دهلوی

  • نقالی در دوره‌ی قاجار در ایران

  • ارسال 5 پرونده میراث ناملموس به یونسکو