صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

مرحله نخست داوری آثار بخش مجسمه در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به پایان رسید و 78 اثر از 63 هنرمند به مرحله دوم راه یافتند.

به نقل از ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مرحله نخست داوری آثار بخش مجسمه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، توسط دبیر و داوران این رشته شامل روح‌اله شمسی‌زاده‌ملکی، بیژن غنچه‌پور، سید مجتبی موسوی و مرتضی نعمت‌اللهی به اتمام رسید.

شمسی‌زاده‌ملکی، دبیر رشته مجسمه در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اعلام این خبر گفت: مرحله نخست داوری آثار این بخش با بررسی 504 اثر از 266 هنرمند و با حضور گروه داوران، سید امیر سقراطی دبیرهنری و محسن سلیمانی ‏دبیر ‏اجرایی جشنواره انجام شد که در این مرحله ضمن بررسی دقیق آثار، بخش‌هایی از آثار گذشته هنرمندان را نیز برای بررسی رزومه کاری آن‌ها مورد ارزیابی قرار دادیم.

شمسی‌زاده‌ملکی افزود: در مرحله نخست داوری 78 اثر از 63 هنرمند مورد پذیرش قرار گرفت و برخی هنرمندان با 2 یا 3 اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند که در این راستا چیدمان کارها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر بخش مجسمه جشنواره تجسمی فجر، درباره مرحله دوم داوری در این رشته گفت: هنرمندانی که آثار آن‌ها در مرحله نخست مورد پذیرش قرار گرفته است، باید اصل آثارشان را تا تاریخ 22 دی به موسسه صبا ارسال کنند. در این مرحله نیز مجدداً آثار از سوی هیئت داوران مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از مرحله دوم، در تاریخ 8 بهمن و پس از افتتاح جشنواره، داوری دیگری در راستای انتخاب آثار برگزیده صورت خواهد گرفت.

مرتضی نعمت اللهی عضو هیئت داوران بخش مجسمه از تأثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی بر آثار هنری جوانان خبر داد و گفت: در این دوره، شاهد بودیم که بسیاری از آثار با استفاده از مواد "پاپیه ماشه" ساخته شده‌اند. البته پاپیه ماشه متریال بسیار جالبی برای مجسمه سازی است اما رشد گسترده آثاری که با استفاده از این متریال ارائه شده، نشان می‌دهد که زمینه‌های اقتصادی بر هنرمندان تأثیرگذار بوده است چراکه به نظر می‌رسد در شرایط کنونی هنرمندان به متریال‌های دست یافتنی‌تری اندیشیده‌اند.
وی با اشاره به معیارهای داوری آثار مجسمه، افزود: به طور حتم معیارهای اولیه داوری ما، بر مبنای مباحث آکادمیک است؛ به این معنا سعی کردیم در آثار هر هنرمند، فرم، فضا، شناخت متریال و سپس طراحی، اجرا و خلاقیت را مدنظر قرار دهیم. در واقع لحاظ‌داشت مجموعه نکاتی که به آن اشاره کردم در کنار یکدیگر، کار را ساده می‌کند زیرا نشان می‌دهد هنرمند تا چه اندازه با معیارهای آکادمیک آشنایی دارد.

بیژن غنچه پور دیگر عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره فجر، با اشاره به مهم ترین شاخصه مجسمه سازی معاصر گفت: آثار مجسمه ای که دارای گرایش هنر مدرنیستی هستند، با چیدمان خود در فضا جلوه‌ای متفاوت پیدا می‌کنند. مهم‌ترین شاخصه مجسمه سازی ‏معاصر که آن را از گذشته متمایز می‌کند، بحث تکثر نگاه‌هاست که باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به داوری آثار، افزود: در خلال داوری بحث‌های بسیار جدی‌ای درباره آثار وجود داشت که نشان دهنده جدیت هیئت داوری بود. ما سعی کردیم کوچک‌ترین نکته ‏حائز اهمیت در هر اثری را تجزیه و تحلیل کنیم و راجع به آن بحث و بررسی انجام شود؛ بنابراین داوری آثار بسیار دقیق و با حساسیت فراوان انجام شده ‏است.‏‏

گفتنی است یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی از پنجم بهمن تا پانزدهم اسفند ‏برگزار می شود. در این ‏جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی ‏دبیری ‏اجرایی را ‏عهده‌دار ‏هستند.‏

مرتبط با این خبر

  • نت هفتم: بررسی موسیقی فیلم «تنگه ابوقریب»

  • نقالی در دوره‌ی قاجار در ایران

  • سفرنامه ادموند ادنوان

  • «نان سال‌‏های جوانی»

  • رویای کاغذی « زوربای یونانی» را می خواند

  • "سوره باران" ویژه برنامه شب های قدر رادیو فرهنگ

  • در برنامه هفت کوچه: دعا و نیایش در فرهنگ مردم

  • گفتگو با سوسن اصلانی آهنگساز و همسر استاد دهلوی

  • نقالی در دوره‌ی قاجار در ایران

  • ارسال 5 پرونده میراث ناملموس به یونسکو