صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

50 خودروی کلاسیک با بیش از 60 سال قدمت از کاخ سعدآباد راهی کاخ نیاوران شدند تا در آستانه روز جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی مردم را با میراث صنعتی که زمانی اوراق می‌شد، آشنا کنند.

این خودروهای کلاسیک دو ماه در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد به عنوان میراث صنعتی و سرمایه‌های تاریخی نمایش داده شدند که در پایان برگزاری این نمایشگاه، رژه‌ای را در سطح شهر تهران در مسیر سعدآباد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موزه ملی و کاخ نیاوران به وسعت 60 کیلومتر اجرا کردند.

این خودروها که قدیمی‌ترین آن بنزی متعلق به سال 1952 میلادی و جوان‌تری آن فولکس واگن ساخت آلمان به سال 1974 است براساس اعلام سلمان یارمحمدی مدیر اتومبیل‌رانی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی که رژه خودروهای کلاسیک را ترتیب داده، بیش از 30 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده‌اند.

در این رژه خودروهایی از کمپانی‌های فورد، بنز، پورش، BMW، فیات و فولکس واگن شرکت کرده‌اند. این خودروها همه مالکان خصوصی دارند.

در بین این خودروها که امروز در شهر رژه نمایشی رفتند تنها 12 خودرو پلاک تاریخی دارند.

رامین افشاری مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی درباره این پلاک‌ها به ایسنا توضیح داد: در گذشته قوانینی در کشور وجود داشت که خودروها پس از 25 سال از رده خارج و اوراق می‌شدند و یا اجازه تردد در شهر را نداشتند، اما با حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این قانون اصلاح شد و کارگروهی با عنوان خودروهای تاریخی که اعضای مختلفی از دیگر وزارتخانه‌ها دارد، ‌تشکیل شد. دبیرخانه این کارگروه در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران است.

وی اضافه کرد: خودروهای تاریخی برای دریافت این پلاک خاص باید نخست ثبت نام کنند و مراحل کارشناسی پلیس، نیروی انتظامی و ارزش‌گذاری تاریخی را طی و پس از تأیید پلاک خودرو تاریخی را دریافت کنند.

به گفته او در حال حاضر 750 خودرو تاریخی شناسایی شده اند که تنها 150 دستگاه موفق شدند این پلاک را دریافت کنند.

در رژه خودروهای کلاسیک که برای نخستین بار در سطح پایتخت اتفاق می‌افتد 50 خودرو از سال 1952 تا 1974 به انگیزه آشنایی مردم با این میراث تاریخی و ترغیب آن‌ها برای حفاظت از میراث فرهنگی و بازدید از موزه‌ها شرکت کردند.

نمایش این خودروها که در خیابان‌های شهر تهران اتفاق افتاد واکنش‌های هیجانی مردم را به همراه داشت و همچنین در حالی که این خودروها در محوطه‌های سعدآباد و موزه ملی ایران حضور داشتند با استقبال و واکنش‌های مثبت گردشگران خارجی نیز روبرو شدند.

هنگام رژه نیز برخی با ابراز تعجب از اینکه این خودروها میراث خارجی هستند و نه میراث فرهنگی کشور، به این حرکت واکنش‌های منفی نشان دادند.

رژه خودروهای کلاسیک در سطح شهر تهران برای نخستین بار بود که با این تعداد اتومبیل تاریخی و در ساعت کاری و پرترافیک شهر با همراهی و اسکورت راهنمایی و رانندگی اجرا شد.

مرتبط با این خبر

  • فراخوان دومین جشنواره «ایران ساخت» منتشر شد

  • « شغلم : خندیدن »

  • « زبان فارسی »

  • هر سحرگاه با «سحوری » از رادیو فرهنگ

  • سیری در ادبیات ایتالیا در رادیو کتاب

  • ترتیل قران کریم هر سحرگاه در رادیو فرهنگ

  • نغمه های نیمایی را از رادیو فرهنگ بشنوید

  • ماه مبارک رمضان در آینه ادبیات پارسی

  • « سکوت یا پر حرفی »

  • ثبت ملی عروسک قوم ترکمن