صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

بسیاری از افراد وقتی داستان هارا می خوانند شاید فکر کنند که همه این ها ذهنی است و ناشی از تخیل نویسنده وسراینده است.اما داستان ها روایتگر زیر و بم ها و لایه های متعدد و متنوع شخصیت انسان در موقعیت ها و حالات گوناگون است...

نویسنده: حسین نعمتی
بسیاری از افراد وقتی داستان ها را می خوانند شاید فکر کنند که همه این ها ذهنی است و ناشی از تخیل نویسنده وسراینده است.اما داستان ها روایتگر زیر و بم ها و لایه های متعدد و متنوع شخصیت انسان در موقعیت ها و حالات گوناگون است.آگاهان می دانند که داستان صورت ظاهری دارد و معنای باطنی به قول مولوی:
ای برادر قصه چون پیمانه است / معنی اندر وی بسان دانه است
دانه ی معنی بگیرد مرد عقل / ننگرد پیمانه را گر گشت نقل
در تمامی متون مقدس همانند تورات،انجیل وقرآن چنین شیوه ای وجود دارد به این شکل که داستان/ قصه/ حکایتی را روایت می کنند و در خلال روایت نکته های متعدد معرفتی، اخلاقی و... بیان می شود و خواننده و مخاطب (در هر سنی) بدون این که بداند همراه با لذت و شیرینی خواندن قصه، مطلب و معنای نهفته در آن را ناخود آگاه فهم می کند و بدین سان آن نکته اخلاقی/معرفتی و... که در قالب شیرین قصه به او عرضه شده است تا همیشه در ذهن او باقی می ماند.
این شیوه بهترین شیوه تعلیمی است. چون که تعلیم را همراه با لذت و سرگرمی می کند و این کیمیایی است که موجب تاثیر و تثبیت مطلب می شود. مانایی وماندگاری کتاب هایی چون مثنوی معنوی ، شاهنامه فردوسی ،خمسه نظامی و... علاوه بر محتوای ارزشمند این کتاب ها به شیوه تعلیمی آن ها بر می گردد که همان شیوه قصه گویی است.
همه ی قصه ها روایت گر چالش های روح و روان آدمی است در مواجهه با موقعیت های گوناگون.

مرتبط با این خبر

  • «مخاطب سنجی و مخاطب پژوهی رسالت مهم رسانه ملی »

  • « دوران کودکی »

  • شناخت و بررسی آثار خواجوی کرمانی

  • گوردخمه، رسمی در ایران باستان

  • بررسی کتاب «من بادم و تو آتش» از آنماری شیمل

  • شناخت و بررسی آثار خواجوی کرمانی

  • گوردخمه، رسمی در ایران باستان

  • لالایی ها از نگاه موسیقایی و تاریخی در ترانه باران

  • باستان شناسی چیست ؟

  • « قطار»